(M) Blåmes vid holken

Å vad fint!
Själv är jag lite ledsen för att den holk blåmesen valde att boa i sprack rakt uppifrån och ned och att hackspetten lätt hackade sig in. Gissar att det inte finns några ungar kvar.
Vet du om mamma och pappa blåmes kör 2 kullar? I såfall ska vi ta ned den trasiga så fort vi försäkrat oss om att de inte bor kvar i den trasiga!
Blåmesarna kan få två kullar, men i år har det varit ett så dåligt häckningsår för mesarna att jag tvivlar på att de vågar sig på en andra kull: http://www.sofnet.org/sof/nyheter/2015/mycket-daligt-hackningsar-for-manga-mesar/
Går det att öppna den trasiga holken? I så fall är det inte farligt att öppna försiktigt och titta efter om det finns några ungar. Finns det inga så kan du ta ner holken.
Olle

Nej den är inte öppningsbar. Men jag får sitta och kolla om nån flyger in och ut tänker jag
Om du byter ut holken mot en ny, rekommenderar jag definitivt en öppningsbar. Man bör nämligen rensa sina holkar från gammalt bomaterial varje höst. Annars övervintrar parasiter i det gamla bomaterialet och ger sig på ungarna nästa år.
Olle

Aha, det visste inte jag. Då ska jag ta ned den gamla vi har för den är säkert 7 år gammal…. Kan fåglarna veta detta och låta bli att bygga bo i den gamla holken för vi har inte sett några boande fåglar på mycket länge?
Det är svårt att säga hur mycket fåglarna kan veta, men eftersom nästan alla gamla hålträd städas bort numera är bostadsbristen stor bland våra småfåglar. Om du sätter upp en bra holk på ett ställe som inte är heltokigt, kommer fåglarna säkert att bygga bo i den.
Olle