Teleobjektiv 55-300 ?
Hej. Jag har en äldre kamera, Canon Eos350D som jag tänker får duga ett tag till. Behöver ett bra objektiv för djur- och naturfoto, landskap. Osäker på om jag behöver ett 55-300 som blir lite mer allround eller ett 70-300. Fördelar med 70-300? Behöver bildstabilisator eftersom jag inte har något stativ.
Någon som kan ge mig råd på ett ok objektiv? Mellanklass, ej det dyraste. Om det nu finns något som passar en så gammal kamera?
Dels finns det såvitt jag vet inga 55-300 utan det är 55-250 så då är nackdelen de sista 50 mm och fördelen är de första 15-20 i "vidvinkelläget", 70 mm begränsar ju lite.
Jag använder ett 18-135 eller ett 70-300 4-5.6 Di VC USD från Tamron som jag är mycket nöjd med. Den tappar lite i skärpa sista biten fram mot 300 men det gör många telezoomar enligt vad jag fått uppfattningen från av de recensioner jag läst. Den gluggen ligger på runt 3.000 på t.ex. NetOnNet, något dyrare på Cyberphoto. Behöver du inte ända upp till 300 och du dessutom kan tänka dig lite mer har Cyberphoto för tillfället erbjudande (2.000 kr billigare än normalt) på Tamrons 70-200/2.8 Di som skall vara en bra och förhållandevis (jämfört med Canons egna) billig och ljusstark objektiv.
mvh Martin
Tack Martin! Har kollat lite mer på nätet nu. Jag tror att det lutar mot Tamrons 70-300. Jag vet egentligen inte om jag behöver 300, svårt att veta eftersom jag aldrig haft en 200mm zoom. Jag har redan ett 17-70 och det kan jag använda mig av upp till 70mm. Får väl bära med mig båda om det behövs.
Tycker att Tamrons 70-200 verkar riktigt bra med f2.8, men på min nivå och dessutom med en stenålderskamera så är det lite att skjuta över målet 🙂
Det finns ett Tamron 70-300 för typ en tusenlapp, det har dock inte bildstabilisering och det rekommenderar jag verkligen att du lägger till pengarna för. Mest så du inte hittar ett objektiv och tror du har fått ett pangpris :)
mvh Martin
#3 Absolut, tack det ska jag vara uppmärksam på. Känns viktigt.