(M) Pilfink

Knäppte den här pilfinken igår när den hoppade omkring på vårt berg. Den var himla snabb och jag hann knappt med - jag kan säga att jag har en nyfunnen respekt för folk som fotograferar fåglar! Trots att bilden inte är något mästerverk är jag nöjd med den ändå, tycker det ser lite häftigt ut när fågeln smälter in i bakgrunden (något som jag vanligtvis brukar undvika). 🙂
Men jag tror jag håller mig till större och långsammare motiv i fortsättningen ;)

Variant 2. Mer inzoomat (och lite ljusare, tydligen)!

Det är nog en gråsparv (eller en juvenil).
Men småfåglar är trevligt att fånga på bild
#2 Haha jag hade en lång diskussion med min mamma och vi kom fram till att det var en pilfink, men det kanske är en gråsparv trots allt!
#3 Pilfinken har brunt huvud.
Riktigt fina bilder tycker jag. Jag håller med om att det är häftigt att gråsparven ser kamouflerad ut mot bakgrunden. Dessutom har du fått utmärkt skärpa på den och placerat den fint i bilderna.
Olle

Pilfinken har svarta prickar på kinderna (som bildar en pilformation, typ… i det grå runt prickarna), både honor och hanar har denna prick och de ser likadana ut. Gråsparvar har ett utseende för honor och ett för hanar, de saknar prick på kinderna.
#5 Tack så mycket för vänliga ord! :)