Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-medel
Läst 605 ggr
OlleA
4

(M) Järvar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Järvarna på Nordens Ark sitter inte ofta stilla och poserar så här fint.

OlleA
1

Ofta far de runt och busar med varandra…

OlleA
1

…och då är det inte alltid lätt för en fotograf att hänga med.

Martin
1

Där vill man INTE få in en hand ser det ut som :)

Mycket trevliga foton, första och sista blir mina favoriter!

mvh Martin

OlleA
2

Nej, det är nog bäst att inte lägga sig i sådana bråk. 😉 Men det var faktiskt en grupp barn inne hos järvarna som fick hjälpa till med att gömma mat åt dem. Djurskötarna vill ju aktivera djuren så att de inte får tråkigt när de inte får jobba för maten. Skötarna hade förstås hela tiden koll på vad barnen gjorde och höll sig både först och sist i ledet. En fantastisk upplevelse för barnen skulle jag tro! De var inte bara inne hos järvarna utan också hos flera andra djur.

Olle

Huygens
1

Oj, var dom inne hos järven medan järv fanns i omgivningen? Dom måste vara mer toleranta än jag trodde mot människor?

OlleA
3

Ja, de var faktiskt inne medan järvarna var där. Så länge man håller gällande regler är det nog inte så farligt som det kan verka. Själv har jag faktiskt hjälpt till att hänga upp mat till tigrarna en gång - men då hade de tagit ut tigrarna till ett annat hägn intill. Det får vara lite måtta ändå. 😉

Olle

Huygens
1

Ja, det kan jag tänka mej. Bra att veta att järven inte är så farlig för oss människor i alla fall, med tanke på att den kan fånga renar. Jag gissar att om en järv hör en människa i skogen, håller järven sej bara borta.

OlleA
1

Visst flyr järven för människan om den har möjlighet, precis som vargen, björnen och så gott som alla andra djur. Hamnar de i trängda lägen är det ju en annan sak, och möjligen om de känner att ungarna är hotade, men jag tror inte att det är vanligt att man hamnar i sådana situationer ute i naturen.

Olle

TerreJ
0

Va roligt! Jag hade gärna själv velat vara inne hos dem och gömma mat 😉 Lite småkär i järvarna. Sist jag var där satt faktiskt en järv på en sten väldigt länge och lät sig bli fotad :) Det roliga var att när jag sen gick upp till utkiken sprang han efter och satte sig nedanför och kollade upp där jag var🙂

Medarbetare på  djurparker                                                                                                                       För mer bilder http://nouw.com/theresefoto

OlleA
0

Tack Terre för din kommentar. Den järven tyckte tydligen om dig. 🙂

Olle