Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 641 ggr
mallsan
0

Vilken kamera?

Hej!
Jag är fotointresserad och äger en Canon Powershot G15  kompaktkamera som jag har med mig när jag ska fota lite mer "minnesbilder" från olika resor mm. men vill gärna fota lite mer seriöst. Har inget objektiv till kameran då jag inte använder den ofta 🥵

Vore roligt att fota vilda djur då jag bor på landet med mycket nära till både skogar och ängar. 

Funderar då på om jag ska skaffa en systemkamera och i så fall vilken? Eller skaffa ett bra objektiv?  Är ganska mycket nybörjare fortfarande.

måsma
1

Hur mycket koll har du på iso, slutartid etc? :) Vilken typ av djur har du tänkt att fotografera? :)

Martin
2

Din kamera är - som du själv säger - en kompaktkamera.

Du skriver att du inte har något objektiv till den, men det har du ju för den är ju byggd med ett zoomobjektiv.

Du kan inte köpa något nytt objektiv och sätta på den, för man kan inte byta objektiv på kompaktkameror.

Jag har letat upp någon bra guide och kollat lite i och läst på systemkameror innan jag valde vad jag skulle göra. Det finns bra kompakter, även med mer zoom än den du har, som funkar för ditt ändamål, och det finns också systemkameror som med rätt objektiv fungerar.

Jag har en Canon 60D och fotograferar både fågel och vilt och är nöjd, fast skulle vilja ha andra objektiv än vad jag har idag. Skulle jag köpt kamera för att fotografera fågel och vilt idag skulle jag valt Canon Eos 7D Mark II.

Men det finns många andra Canonkameror som är bra, och givetvis har övriga tillverkare också bra kameror som fyller syftet - men de är jag inte lika bra på så där låter jag andra komma med förslag.

mvh Martin

mallsan
0

#1 Jag kan inte så mycket, men kan typ det allra mest grundläggande. Jag har tänkt att fota framförallt rådjur, då det finns överallt häromkring.

#2 Aha, jag är väldig nybörjare, det märks 😉 Men tack för tipsen!

måsma
1

Det finns numera hyfsat billiga systemkameror på marknaden som kan vara en bra början när man är nybörjare. Jag har inte så mycket koll på systemkameror då jag själv har en superzoom kamera istället, alltså en kamera med fast objektiv som har mycket zoom. När man fotar djur kan det vara bra med ett zoomobjektiv till systemkameran då vilda djur kan vara svårt att komma nära. Men vilken kamera handlar om vilket pris man är beredd att lägga om man har några märkespreferenser etc.  jag tipsar dig även att öva att fota på manuellt, vrida på slutartid knappen och se vad som händer, det ger en mycket mer möjligheter.

mallsan
0

#4 Tack för tipsen! :)

Martin
2

För att göra ett litet förtydligande, det är inte ett zoomobjektiv som är viktigt vid fotografering av vilda djur, utan ett teleobjektiv.

Ett zoomobjektiv innebär att det inte är fast brännvidd utan att man kan zooma. T.ex. så är 17-40 eller vidvinkel 10-22 zoomobjektiv. Men det finns också telezoom, t.ex. 70-300, 150-600 osv och de är däremot lämpliga telezoomar för fotografering av djur i det fria.

mvh Martin

måsma
0

Oj ursäkta mig, som jag sa har jag inte så koll på objektiv men ja det var ett teleobjektiv jag menade. Tack så mycket, nu lär jag mig också lite vid eventuella framtida kamerainköp ;)