Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: kritik-lätt
Läst 452 ggr
elinn
0

Att fota illrar

Hej!

Jag heter Elin och har precis hittat hit. Har kikat runt lite och är grymt imponerad över hur duktiga alla är på att fotografera djur.

Själv bor jag i Gävle tillsammans med mina fyra illrar. Att fotografera illrar är grymt svårt då dom aldrig är stilla tillräckligt länge för att man ska hinna få in rätt skärpa och allting och dessutom har dom (iaf mina) en ful ovana att alltid vända rumpan till när dom får syn på kameran.

Att fotografera illrar handlar egentligen bara om att ha tillräckligt med tålamod, har man tur får man kanske en bild av tio som är någorlunda lyckad. Dessutom så handlar det om timing för att få till en lyckad bild. Trycker du på knappen en millisekund för sent så är den perfekta bilden borta.

Jag har hållit på i 2½ år att samla bilder på mina godingar (och andras) men det är inte ens hälften av alla bilder jag är nöjd med. Har tusentals bilder på dom när dom sover (enda gången dom är stilla) men det är inte lika roligt som att få en bra "vaken-bild".

Jag har iaf valt ut en bild på varje iller som jag ärligt kan säga att jag är nöjd med. Lägger in dom så får ni komma med ris och ros om ni vill =)

elinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först ut har vi Chiquita, 2½ år. Ful bakgrund men gillar hennes posé och var hon befinner sig på fotot. Hon fyller ut bilden och det är inte för mycket av ingenting rumtom.

elinn
0

En helfestlig bild på Triss, 3 år.

elinn
0

Noel, 6 månader, älskar att bada.

elinn
0

Elvis, 3½ år, ute på sommarpromenad i solen.

The-Photo
0

Jag tycker du lyckats bra med att fota illrar,Jag har själv försökt men dom springer iväg hela tiden

MVH Josefin

Martin
0

Bra foton, gillar det sista bäst, fast semlabilden var inte dålig den heller :o)

Jag mötte en iller idag, den var ute och gick med sin ägare här i Malmö :o)

mvh Martin

elinn
0

Tack så mycket =)

#5 Då förstår du vad jag menar med att man måste ha tålamod hehe =)

#6 Jag gillar semelbilden bäst jag. Ja, vi illerägare finns utspridda lite varstans i Sverige…

Olysios
0

hehe har inte heller lyckats så bra :P har två illrar i skolan dom är helt galna :P dom hoppar omkring och busar direkt när man kommer in till dom ;) hopplöst fall men du har lyckats bra :D

Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

elinn
0

#8  Tack så mycket =) Nej, det är inte tacksamt att fota illrar direkt. Jag är nöjd med dom bilderna jag lagt upp men har även flera misslyckade bilder, bara det att jag inte visar dom Räcka ut tungan Tog ett antal försök att få till dessa bilder.

OliviaJ
0

Fina bilder :)

[Mqvist]
0

Fina bilder! Dock #1 & #4 tycker jag att du borde ha kommit i ögonhöjd, men annars helt perfekt :)