Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 1111 ggr
Bello_O
0

Canon-kameror

Jag har börjat kolla på en ny kamera. Nu är jag sugen på Canon, efter att ha fotat ett par år med Nikon. Vad har ni för kamera? (Canon då) Om ni har haft flera, vilken är "bäst"?

Kameran ska kosta max 6-7000, jag vill ju ha råd med ett objektiv också. Innan har jag haft en Nikon D3100, ingen riktig proffskamera så att säga. Men, jag är ute efter bättre bilder nu!

Till en Canon behöver jag ju också ett nytt objektiv, gärna 18-200 eller så, så jag slipper köpa flera även om jag vill kunna fota både landskap och med zoom. Detta får inte vara särskilt dyrt men samtidigt vill jag inte ha ett dåligt objektiv, det gör ju mycket för bilden med ett bra objektiv.

Posta gärna ett par bilder fotade med någon Canonkamera!:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

lollynonna
0

Tassar,även jag funderar på Canon :)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Zpookey
1

Kolla på cyberphoto.se, de har även testbilder tagna med kamerorna.
Om man köper en Canonkamera  innan nyår så får man Photoshop och Lightroom under 1 år, prenumeration på en fototidning i 12 månader samt ett presentkort på 500:- för att köpa andra Canonprylar för. Funderar själv på att köpa en ny Canon.

http://www.canon.se/shareyourlove/

Bello_O
0

Tack #2, ska absolut kolla. Jag har funderat på 750D, passar den med något av dessa 1, 2 objektiv?

Och kan det första vara bra med tanke på priset?

Bello_O
0

Har även kollat på detta.

skogsmurmeldjur
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tidigare använt en Canon 500D i några år, men har nu precis gått över till en Canon 760 D. Funderar du på en 750 så skulle jag definitivt ta en 760 istället, tycker att man saknar hjulet väldigt mycket på 750, framför allt när en ska byta fokuspunkt. De är förutom det och en skärm ovanpå likadana, men när man ändå ska lägga ut för något som man ska använda så länge så tycker jag att det är värt de 500-1000 kronorna extra att få en som är bekvämare att använda.

Båda objektiven kommer att passa till kameran, har dock inte själv testat något av dem.  Jag tycker att det bästa sättet att få en uppfattning om dem är att läsa recensioner eller gå till en fotobutik och testa dem innan men bestämmer sig. :)

Den största frågan är egentligen vad du känner att du saknar i din gamla kamera. I vissa fall kan det göra större skillnad att bara uppdatera optiken, så vad ungefär är det du känner att du saknar i din gamla kamera? 

Bifogar en bild som är tagen med 760D. Den är tagen i ganska dåligt ljus, och det är nog där jag märker allra störst skillnad mellan den och 500D. Skärpan är inte helt 100 här, men det har mer att göra med mitt objektiv (50mm 1.8) än kameran skulle jag tro. Andra stora skillnader är den vridbara skärmen, fokuset när man filmar och skärmen ovanpå kameran. 

För att se testbilder med kameran brukar jag antingen kolla på dpreview. com eller gå in på flickr och söka på kameran i fråga.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Bello_O
0

Tack för ett bra svar #5! Det jag saknar i min gamla kamera är, först att det inte går att få riktigt bra skärpa, det blir alltid lite suddigt hur bra ljus jag än har. Sedan skulle jag klassa den som en nybörjarkamera, jag vill kunna ha mer möjligheter i nästa.  Jag vill liksom utifrån bättre förutsättningar än med min gamla ta bättre kort, särskilt i sämre ljusförhållanden och även motiv i rörelse.

Ja, jag har tittat en del på 760 också, men jag tänkte att det inte kan vara så stor skillnad mellan de två. Är det någon skillnad på själva bilderna eller är det att den har fler funktioner, är bekvämare att använda?

skogsmurmeldjur
0

Okej! Du kommer inte märka någon skillnad på själva bildkvalitén mellan 750 och 760.

Sen gör ju ett kamerahus naturligtvis inte allt, men det verkar du vara medveten om. Allra störst skillnad på bildkvalité brukar man märka när du byter objektiv. Du kommer dock märka att 750/760  klarar av högre ISO-värden, vilket kommer göra att det är lättare att ta bilder i dåligt ljus.

Som sagt, det bästa brukar vara att läsa lite recensioner och gå och testa kamerorna i en kamerabutik så du får känna på skillnaderna mellan de kameror du funderar på innan du bestämmer dig! :)

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Zpookey
0

Beställde precis en Canon EOS 750D från Cyberphoto. 😃

Bello_O
0

#7 Jo jag vill ju ha ett bra objektiv lika väl som en bra kamera. Men sen har jag inte en överdrivet stor budget så det är väl det som sätter stopp, bara en kamera är ju ganska dyr. Jag ska absolut kolla recensioner etc!

#8 Kul! Vet du ifall de har nån fysisk butik man kan åka till? Såg att deras testfoton var ganska nära där jag bor nämligen.😃

Martin
0

Canonkameror finns hos de flesta "elektronikkedjor" och en mängd fotobutiker, vet inte hur mycket fotobutiker ni har där du bor. Står att du bor i Vindeln på din sida och det är väl rätt nära Umeå? Där har Cyberphoto sin enda butik, läs mer här.

Dit hade jag åkt, eller till annan fotobutik, istället för till elektronikkedjorna.

mvh Martin

Zpookey
0

Besöksadress: Gräddvägen 5, Umeå

Bello_O
1

#10 Ja precis, runt en timme utanför bara. Super, då åker jag dit och kollar!

#11 👍

[Majbot]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kör på en 70D, fungerar väl för mitt ändamål att i framtiden kunna erbjuda professionella fotojobb 👍 Har kört på 1000d och 600d tidigare, har varit stor skillnad att gå till en 70d då mjukvaran och hårdvaran i kombination ger bättre resultat. Älskar även hur väl den ligger i handen. Men som sagt, är supernöjd än så länge med mitt val av att fortsätta med Canon 😂

Valde även att tidigare investera i vettiga objektiv med lägre bländartal(1.8 och 2.0) som fungerar väl för mitt hus, men drömmer är ju att en vacker dag kunna skaffa objektiv från L serien 😍 ÄLSKAR bokeh

Zpookey
3

Glöm inte att registrera era Canonköp så att ni kan få pengar tillbaka samt prenumeration på Photoshop i ett år.

http://www.canon.se/shareyourlove/

Bello_O
0

#13 Åh ja, jag är också väldigt förtjust i bokeh. Så det ska jag kolla på också.😃

Kitten86
1

Fotar själv med en  Canon Eos 650D som jag haft i ett par år nu. Den ligger bra i handen och är lätt att jobba med och ger bra bilder (både "stilla" och i rörelse). Fotar mestadels med ett canon zoom ef-s 55-250 mm objektiv som fungerar super för mig och ger en bra bred möjlighet i mitt fotograferande. Är inget proffs utan en glad hobby fotograf 😃

Av dem kameror du kikat på skulle jag nog själv investera i en 760D och sen ett bra objektiv!

Callas14
2

Man får nog många olika fina finesser med olika kamerahus men när det väl kommer till själva bildkvalitén (om man bortser från bildstorlek) så faller det mesta på optiken! Om jag får ge råd så tycker du ska tänka om när det gäller objektiv och istället satsa på ett ordentligt ljusstarkt objektiv. Visst är det kul med teleobjektiv - men bara när förhållanden är tillräckligt ljusa. Jag tror faktiskt det finns en risk att man blir missnöjd om man köper en budgetvariant av ett teleobjektiv med lägre ljusstyrka.

Jag och min sambo köpte ett Cannon ef 50mm f1.4 och det är det vi absolut helst fotar med. Det tar alltid toppenbilder i princip i alla förhållanden varesig det är mörka skogar eller inomhus. Även blixtsnabb autofokus! Det är inte jättedyrt och jag vet inte om det finns något teleobjektiv med samma låga bländartal. Med fast brännvidd får man springa lite mer för att sätta kompositionen, men det kan ju vara nyttigt också!

Jag menar, om man tänker långsiktigt: Istället för att köpa ett objektiv som förmodligen helt kommer att bytas, köp ett riktigt ljusstarkt objektiv nu och komplettera med ett ordentligt ljusstarkt teleobjektiv när din budget tillåter det :)

/Snål men fotointresserad student

Bello_O
2

#17 Jag har "forskat" lite mer om objektiv nu och jag tänker såhär; jag har kollat in en begagnad, bättre kamera som jag eventuellt ska köpa, och iom det har jag lite mer pengar till ett bra objektiv. Då har jag faktiskt tittat på objektiv liknande det du nämnde. Dvs ett fast teleobjektiv, något mellan 50-100 mm och med f.1,4 till 1,8. Jag har inte bestämt något specifikt ännu, men något sånt.

Sedan när jag har samlat på mig mer pengar igen ska jag nog köpa ett objektiv med zoom som passar sig mer för rörelse och så, men först och främst prioriterar jag porträtt.👍

Bello_O
0

Och jag menar inte att man inte kan fota springande hundar etc med ett fast objektiv, utan att på agilitytävlingar etc kan man behöva ett med zoom om man inte bara vill fota ett hinder per lopp.