Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-medel
Läst 1602 ggr
OlleA
2

(M) Dagens råget

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dagens råget på morgonen.

Tjeja
0

En brunstig Råget dessutom ser det ut som!? 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

OlleA
0

Nej, så här års är inga rådjur brunstiga. Brunsten infaller i juli-augusti och sedan har rågetterna fördröjd fosterutveckling. Det betyder att även om parningen alltså sker på sensommaren, så börjar fostret inte att utvecklas förrän omkring årsskiftet. Efter ca fem månaders dräktighet föds sedan kiden i slutet av maj eller börja av juni.

Olle

Tjeja
0

Ja haa! Se här får man lära sig!  😃👍

Jag som tycker hon ser lite rosa ut i rumpan och tänkte att det hade med brunst att göra! 😃

OlleA
2

Den vita fläcken i rumpan är en varningssignal som fälls upp och lyser på långt håll när rådjuren blir oroade. "Bäst att sticka" tycker andra rådjur när de ser att de vita håren står på ända. Den lilla tofsen under den vita fläcken visar att hon är en get (hona) och inte en bock (hane). Båda könen har sådana tofsar vid sina könsorgan, vilket betyder att bockens tofs sitter under magen. Ett bra kännemärke i november-december när bockarna har fällt sina horn. Att den här geten ser lite rosa ut i det vita har nog med morgonljuset att göra. På sommaren är den vita rumpan inte lika framträdande som nu på vintern, men den får inte någon speciell färg under brunsten. Att geten är brunstig känner bocken på lukten.

Olle

Tjeja
0

👍

Tack för lärorik info! 

Du borde ju skriva artiklar på vilka djur i fokus tycker jag!  😃

OlleA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här tittar en annan råget ganska lugnt på mig, utan att fälla upp den vita baken.