Tips om fågelfoto
Jag tänkte ställa en fråga om hur man går tillväga när ni fotar fåglar.
Går ni bara ut och knäpper bilder, eller finns det nån viss kunskap och strategi man behöver ha? Det beror ju lite på vart man bor så klart. Jag bor i hyreshus så jag har ju ingen trädgård där jag kan ligga på lurpass heller.
Jag som novis på detta tycker ju att det borde finnas miljöer som fåglarna föredrar.
Jag har tillgång till två kameror som kan funka men tänkte ta min kompaktkamera som är en superzoomare. +1300 mm brännvidd på den. Systemkameran vars ger betydligt bättre bildkvalitet och kontroll, har endast 300 mm till förfogande.
Har ni några bra tips på vart jag hittar diverse fåglar och finns det nån viss teknik man behöver känna till.
Jag har länge velat fota en hackspett, men vart hittar jag en sån. För de ljud är ju en sak, men om de är tysta då 🤔
Det är lite olika. Ibland sitter jag på altanen med kameran skjutklar med en kopp kaffe. Har man tur så flyger en fågel förbi eller landar i närheten.
Eller så går jag sakta genom skogen o stannar till då o då för att se om det är någon fågel som är nyfiken.
Eller smyga till en sjö o visa sig så lite som möjligt, för fåglarna har en väldigt bra syn.
Eller ta en båttur, men skakningarna från motorn är lite jobbig så man får stänga av den men man kan komma hyfsat nära ibland.
Det finns dom som har gömsle å åtel för att få bilden, men det har jag inte börjat med. Bara man har kameran skjutklar så kan man få bra bilder. Min Nikon drar nästan ingen ström när man är ute o går så ser man nåt intressant så är det bara att ta bilden.
Höger klicka o visa bild så blir dom stora att se på
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Grymt snygga bilder måste jag säga.
Jag får väl åka till nån skog och traska runt och hoppas på det bästa. Föredrar hackspettar nå speciella träd?
Hackspettar flyger lite hur som helst, hör man någon som hackar går det att komma hyfsat nära men dom flyttar på sig hela tiden. Lättast är nog att få foto på dom vid något foderställe gäller större hackspett. Har man sett hackspett på ett foderställe så kommer dom ofta dit o man kan rigga upp utrustningen o få en bra bild.
Spillkråkan är svårare den är väldigt skygg.
Mindre Hackspett
Större hackspett
Gröngöling ungdom
Taggeman, dina bilder och kunskap om fåglar får en att bli inspirerad 👍
Får ge mig ut på en liten safari i helgen.
Ett tips kan vara att lära sig att söka på Artportalen.se. Inte så svårt men inte helt enkelt heller om man aldrig varit där.
I menyn, välj "Sök -> sök formulär (klicka på den länken, inte den under)".
(jag ser i din profil att du bor i Västerås, och det kan man ju lista ut på ditt forumnamn också) :)
Sök vidare i formuläret:
Art - fåglar
- Atrgrupp: Alla
- Art: Hackspettar
Period - Valfri period (i exemplet väljer jag 2016 så blir det hela detta året)
Geografi - (välj vad som passar, jag valde Kommun: Västerås)
Hoppar helt över sista biten och nedanför den sektionen, till höger finns "Presentera fynd"
Jag brukar välja "Detaljerad lista", men det kan man göra som man vill vad som passar en. Bara att välja de olika och se hur de presenteras.
126 rapporter om hackspettar i Västerås kommun sedan 1/1-2016.
Ute till höger på varje rad har du en cirkel som är blå om det finns text som rapportören skrivit. Det kan vara ytterligare vägvisning osv.
Vid "Bergbo, Romfartuna sn, Vstm" verkar det finnas en fågelmatning där bla Större hackspett synts flera gånger.
Väljer du inte "hackspettar" utan bara "Fåglar" under artgrupp får du alla fåglar, och då verkar ni ju ha t.ex. pilgrimsfalk stationiärt vid Munkäng.
Och det verkar finnas många ställen att spana på havsörn. För att ta några exempel jag tyckte verkade spännande.
Lek dig fram i systemet, där finns mycket att hämta.
Och sist men inte minst, tålamod tålamod och tålamod. Bara för att någon sett viss fågel på ett ställe så hittar man inte stället direkt eller så är inte fågeln där direkt. Att röra sig långsamt är ett tips. Och för rovfågel gäller att hellre röra sig rakt mot än i sidled/parallellt med.
Och sist men inte minst: Sunt förnuft så att man inte stör fåglarna/djuren.
mvh Martin
Bra tips. Tackar.
Hej!
Roligt att du är intresserad av att fotografera fåglar, det är mitt favorit objekt. Nu är jag inget proffs men efter några års fotograferande har jag några tips. Var man skall ta vägen beror ju lite på vilka fåglar man vill fotografera. Vill man fota änder och svanar är det lättaste att gå till en park, fåglarna där blir matade och är därför vana vid människor de kommer ofta mycket nära bara de ser en för de tror man har mat. Kan även finnas måsfåglar på dessa ställen.
För småfåglar är det praktiskt om man har en fågelmatare uppsatt på ett lämpligt ställe. Man kan även gå runt i skogen, på vintern är det färre löv och därmed lättare att få syn på dem.
Ett annat tips är att kolla fåglarnas beteende, när fåglarna har ungar flyger de ofta fram och tillbaka till samma träd för att mata ungarna, då kan man sitta och lura en liten bit ifrån och få riktigt bra bilder genom att vara redo.
Jag har tyvärr inte riktigt koll på var hackspettar finns och hur man hittar dem, har sett hackspett i delsjöskogen göteborg, minns att jag hörde den och lyckades hitta den på det sättet
De är tipsen jag kommer på just nu
/ Maria
Tack för tipsen.
Tyvärr så har jag dragit på mig en förkylning, men skall ut om nån vecka och leta lite fåglar. 🙂
Jobbigt med förkylningar, jag har själv också dragit på mig en
lycka till med fotograferandet! :)
Tack 🙂👍
Grattis! Det blev ju en fin bild av Hackedamen. 👍
En får tacka.. Kan man titulera sig som Jan Lindblad nu tro? 😃
Du hitta en! Grattis! Och fin bild :)
Tack #16 🙂
Hade dock behövt mer än 300 mm, men det får funka.