Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 722 ggr
Sippo
0

Vill ha tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer dela lite bilder här nedan och vill gärna ha tip på hur jag kan förbättra mitt fotande! Vill gärna ha lite kritik också! :)

Sippo
0

En bild på ormarna

Sippo
0
Sippo
0
Sippo
0

majsorm

Sippo
0

Djungelrutspython

Sippo
0
Sippo
0
Sippo
0
Sippo
0

Skäggagam

CayKantos
0

Alla bilderna känns väldigt mörka? Kanske få lite mer belysning?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sippo
0

jag tycker att dom är väldigt ljusa… :0

CayKantos
0

Verkligen? Visst är det några som har lysa delar men tycker att alla är lite mörka och tråkiga, färgerna kommer inte riktigt genom :/ Ormbilden är dock ganska ljus., Men utöver den känns det att det har lagts på en effekt eller likn på några.

Instagram

Sippo
0

Har ingen effekt på dessa. Ser inte riktigt det du pratar om dock…

CayKantos
0

Kanske mina ögon som är konstiga, men det är så jag ser dom :)

Instagram

Martin
0

Vill du ha kritik föreslår jag att du lägger upp dem i kritiktrådarna och väljer vilken nivå av de tre du vill ha kritik på, blir lite mycket tycker jag att ge kritik här på så många bilder.

Tips är också svårt, vad vill du ha tips på? Generellt eller något specifikt?

Det är mycket blandad kvalitet på fotona och de jag tycker är bäst är (inte helt oväntat) de jag tror att du lagt mest tid på. De som är fotograferade med vad som ser ut som en tanke med rena bakgrunder, bra komposition och där skärpan sitter där man kan förvänta sig att fotografen och de flesta betraktare vill ha den. T.ex. #9 och 3.

Några av de andra verkar bara vara avtryckta rakt upp och ner utan - som jag upplever det - tanke och då tycker jag att skärpa, skärpedjup, komposition och annat lämnar mer att önska.

mvh Martin

trettiotrean
0

Ett tips är att fota så att hela djuret kommer med (såvida tanken inte är att vissa delar ska bort). T.ex är svansen på hunden kapad och ena foten på skäggagamen (?). Sedan är det bästa tipset att försöka planera innan du knäpper av bilden. Bestäm vilken vinkel du vill fota från, var fokuset ska ligga, hur djuret ska vara placerat i bilden osv. Tycker precis som Martin att du verkar ha tänkt till innan på de bättre bilderna och det ger ju bra resultat. De sämre bilderna verkar du mest bara knäppt av utan större tanke bakom och då blir det lite som det blir.