Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: fotografera-djur
Läst 2514 ggr
CayKantos
0

Bilder på djur i rörelse

Hej! Undrade hur ni ställde in er kamera med djur i rörelse, jag får liksom inte alltid skärpa, speciellt på hundar med lång päls försvinner några hår bara ut i ingentinget.. :/ när jag sätter "shutteren" för snabb bliver bilden så himla mörk, höjer ISO kvaliteten bliver sämre.. Testat så många olika saker men det funkar inte :( Speciellt svårt i mörka utrymmen och ställen som ridhus då dom har så dårlig belysning och foton gärna blir gula pg.a. reflektionerna av trädet och sänder ihop med ljuset. Tips?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
0

Putt

Instagram

Martin
0

Jag skall skriva några förslag i eftermiddag/kväll, hinner inte just nu. Men sök gärna på forumet också för det har varit uppe tidigare.

Och om du lägger upp några exempelbilder blir det enklare att se vad du gjort för fel/miss om det är du som missat.

I en del fall är ju omständigheterna så att det inte går att få bra foton.

mvh Martin

[Majbot]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Beror lite på omständigheterna. Bilder med rörelse kräver mycket ljus så då fottar jag alltid runt förmiddag/middag/eftermiddag när det är som mest sol ute. Minns inte exakt vilka inställningar jag hade till samtliga bilder men generellt:

- Aldrig över 400 iso, över det och det börjar bli lite väl korniga bilder.

- 300-1000 slutartid(beroende på mängden sol), bilden med snö krävde ex snabbare slutartid än de gröna eftersom snön reflekterar ljus

- Enpunkts fokus/Ai servo, oftast enpunkts eftersom jag själv vill kunna sätta fokusen på djurest ögon.

- Snabb serietagning. Vid rörelsefotografi, speciellt med djur får en nästan ha lite tur genom att ta många bilder i serie för att få ut några med bra skärpa, eftersom motiven är så oförutsägbara i rörelse 😉

- ca 3.5-4 F beroende på ljus, för att få bra skärpa på djurets ögon men ändå en del bokeh eftersom jag är helt såld på krämig bokeh 😂 

- Fottar alltid i RAW för bättre redigeringsmöjligheter 

Mycket handlar sedan om objektivet, ett kitoobjektiv med ett lägsta bländartal på 4 F lär inte fungera väl i ett ridhus eftersom det inte släpper in så mycket ljus. Då vill en sträva efter ett med lägre bländartal, runt 2 och neråt men det kostar därefter  🤪

Martin
1

Ang ISO-talet beror det ju helt på vilken kamera man har, det finns många kameror som tar bilder där man inte ser bruset fast ISO är över 400.

mvh Martin

CayKantos
0

Tack för svar! Kan försöka få några bilder jag tid med min kompis kamera på hennes hundar. Nu var det iofs första gång jag använde hennes kamera, och jag har ett lite bättre ett, men det är fortfarande något! Hur får ni fokus på djuren? Jag föredrar manuell fokus men det är ganska svårt när hunden/djuret rör på sig… Auto tar så lång tid så man missar ofta momentet, annars fokuserar den fel ställe..

Instagram

[Majbot]
2

#4 Självklart det var endast en riktlinje 👍 Är sådan som kollar igenom bilderna i 100% crop så jag är lite petig av mig 😂

#5 Alltid auto, är väldigt svårt att pricka rätt manuellt. Låter som du har långsamt objektiv, men det du kan göra är att ställa in enpunkts fokus för att själv kunna pricka vart du vill ha fokuspunkten.

CayKantos
0

Det gör jag :) den är typ långsam några gånger och några gånger inte då den liksom vill ha perfekt skärpa…

Instagram

CayKantos
1

Räven

Räven

Räven

Här är lite bilder på Hedda, går oxå under namnet "Räven" 😎

Instagram

CayKantos
1

Fåret

Fåret

Fåret

Fåret

Fåret

Och Rävens syrra, Hilda med sin älskade boll, går oxå under namnet "Fåret" 😃

Fåret

Fåret

Instagram

CayKantos
0

P.S. Vet att det är en del överexponering på Rävens bilder, alltså bilderna i kommentar #8, såg först det efter jag hade tagit bilderna, så ni behöver inte kommentera på detta 😎

Instagram

Fisgrisen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag ser alltid till att fota i bra ljus. Har inte riktigt tänkt på exakta inställningar men har på "flertagningsläge" så det ba pepprar. brukar oftast bli skarpa och fina. zoomar alltid in på objektivet jag ska fota så fokuset blir skarpare.

CayKantos
0

Tack för råden! Har börjat bli lite bättre! Tyvärr bara haft möjlighet för att fota i grått väder, vilket har gjort att för mycket rörelse har vart ett problem, om jag då ändrar inställningarna till att kunna följa med farten, blir dom så mörka.. 😟 Bara att kämpa på!

Instagram

Martin
2

Skall försöka komma med lite tips i veckan, men just nu är det läggdags.

Dock ett par grejor från tråden; fotona blir inte gula pga reflektioner från träet i ridhus, utan från felinställd vitbalans.

Och fokus blir inte skarpare (fokus och skärpa är egentligen inte riktigt samma sak) bara för att man zoomar in, däremot har man större möjlighet att få fokus på rätt ställe i bilden (det ställer man vill) och få det skarpt (eller oskarpt, vilket man vill).

Beroende på vilken kamera man har kan det också vara bättre att använda utökat fokusområde istället för bara en prick som fokus, speciellt om det är snabba motiv. Däremot att man då väljer en grupp som ligger intill den "prick" man vill ha. På min kamera har jag få fokuspunkter och har inte den möjligheten, men på många av de moderna kan man välja grupper och inte bara stora sjok eller enstaka punkter. Att ha följande fokus och tillräckligt snabba slutartider är också viktigt.

mvh Martin

CayKantos
0

Hallo igen! :D

Är lite på tankarna om ett nytt kamera och har kollat lite på D750 och D500. Båda har saker jag gillar och ogillar, det är oxå flera saker jag inte förstår och håller på att läsa på om, vad tycker ni? 😎 

Det jag är mest intresserad av är ju att ta bilder på djur och likn i rörelse, så snabbt fokus och bildtagning, samt bra skärpa 😎

Instagram

Martin
1

D750 är en nyare kamera än D500.  Så den är förmodligen generellt bättre men inte nödvändigtvis så mycket bättre att du "måste" ha den. Vad gillar respektive ogillar du med de olika modellerna?

Ett tips är att läsa på lite om Systemkameror.

Du skriver att du vill ta foton på djur i rörelse så "snabb fokus", "bildtagning" och "bra skärpa" är viktiga saker.

Skärpan är ju hur pass bra du har fokuserat. Och ibland vill man ha stora delar av bilden i oskärpa för att isolera ett objekt eller framhäva farten. Det görs med olika snabb slutartid. Fotograferar du en igelkott som gå klarar du dig med en relativt långsam slutartid, fotograferar du gråhund som springer på längre avstånd behöver du en snabbare men om du fotograferar på nära håll kan du behöva en ännu snabbare. Allt beror på hur du vill framhäva motivet.

Men, och det är viktigt. Båda de kamerorna och jag skulle vilja påstå alla kameror de senaste åren kan gå ner på de slutartider som behövs. Kanske runt 1/1000s eller något snabbare. Mycket snabbare än så behövs inte om du vill frysa en rörelse på ett djur. För att bilden ändå skall bli korrekt exponerad behöver däremot ISO och bländare matcha slutartiden så har du ett ljusstarkt objektiv har du större möjligheter att lyckas inomhus (t.ex. ridhus eller i en lägenhet/villa). Har du en kamera som tål att du skruvar upp ISO utan att det blir allt för brusigt, eller om du inte är så känslig för bruset, så ökar möjligheten ytterligare.

Visst fokuserar objektiv olika snabbt, utöver att de har olika ljusstyrkor. Så objektiven är inte oviktiga. Många gånger viktigare än kamerahuset.

Likaså kan det vara en vinst med skapligt snabb seriebildstagning, men den i sig löser inget om du har fel inställningar i övrigt (den ger däremot potentiellt fler dåliga bilder om du har fel inställningar) :)

mvh Martin

CayKantos
0

Tjo, nu är det så att jag är intressera av fart och fläkt :D Stör mig lite på min kamera som lätt får det att brusa och inte kan få bra skärpa på bilderna trots mina inställningar. Visst finns det bra skärpa exakt vid fokus punkten, men lite bort från det försvinner detaljerna på t.ex. pälsen på hunden 🤔

Utöver kamera ska jag även köpa nya objektiv, vet att detta oxå är viktigt 😃 

Inte 100% säker på om det kan skyllas på ISO'n men jo mina bilder blirr lätt brusiga, blev värre nu när det har vart så mörkt och grått ute och jag har velat ta bilder av kompisens hund = högre ISO.. 

Ang vad jag gillar med kamerorna:

D750 har fullformat vilket jag gillar(om jag har fortstått rätt utifrån det jag har läst), D500 har "bara" ASP-C. D500 har flera fokuspunkter samt kan ha dubbel så snabb slutartid + möjlighet för högre ISO (även om det inte är så vigtigt för mig, D750 har mera än nog, använder sällan så mycket ändå). D500 kan ställas in på 153, 72 eller 25 fokuspunkter, D750 har grupperat fokusområde, inte helt säker på vad hetta betyder men det betyde la att den grupperar själv fokuspunkterna utifrån vart den ser objektet? --> i kontinuerligt AF-läge. D500 kan även ta flera seriebildtagning, 10b/sek, men tror att D750 har mera än nog, vilket är 6,5b/sek

Visst låter det som om att jag bara skriver att D500 är bra.. Men jag är alltså hobbyfotograf, 22.000 känns lite väl mycket, 17.000 är ju oxå många pengar. Så är mest ute efter vad det är jag "förlorar" och får vid val av den ena eller andra. Tycker liksom att både kameror är väldigt bra för sin pris, några saker bättre än den andra. Men har läst, hört och lärt att några kameror helt enkelt är bättre till inte att brusa och fokusera på snabba objekt, alltså bättre till att ta bilder på t.ex. djur i rörelse :)

Något jag inte helt förstår är EV  (Exposure Value). Vad betyder -4, -3 resp typ 4? Är minuset att det kan ta i mörkare områden eller hur?

Instagram

CayKantos
0

Något annat jag stör mig på, utöver brusandet, är att mitt kamera liksom är sååå långsamt.. den tar liksom så lång tid att fokusera på det rörande objektet och ofta "är det för sent" när den äntligen hittar fokuset… Typ när hunden bara rör lite på sig.. Testade att låta den fokusera lite förs på hunden och låta hunden springa rakt framför mig på samma avstånd hela vägen.. nejnej den skulle ju hålla på att fokusera igen och hunden var långt borta innan bilden togs…

Instagram

Martin
2

Ett tips i all välmening, innan du köper en kamera för 20 papp så skall du nog fundera lite på de grundläggande kunskaperna. EV är exponeringskompensering och har inte så mycket att göra med att "den kan ta" i mörkare områden.

Till bra kameror blir objektiven också väldigt viktiga, för att ta tillvara kamerornas kapacitet.

D500 är ju inte släppt än utan släpps i april så det är ju en helt ny kamera. D750 släppte väl någon gång mitten 2014 eller om det var hösten rent av, så 1,5 år eller så på nacken. Helt klart säkert en mycket bra kamera utifrån det jag har läst om den.

Här finns båda jämförda bredvid varandra.

Man kan också klicka på respektive kameranamn för att läsa mer om vad Cyberphoto tycker om kamerorna.

Att 500:an hade möjlighet till 1/8000s och 750:an "bara" 1/4000 är nog inte den viktigaste parametern för dig. Du klarar dig lätt på en långsammare slutartid för att fotografera djur i rörelse.

D500:an ser ut att ha bättre autofokussystem och det skall den kanske också ha om den nu är två år nyare.

Du lär bli mycket nöjd oavsett vilken kamera du väljer skulle jag tro, även om jag inte har använt någon av dem.

mvh Martin

CayKantos
0

#18 Tack för svaret! Ja båda är fantastiska kameror. Men har inte använt kameror på 2-3 år och är helt ute av mitt kunnande om behövde typ starta helt om med att läsa på. Men det är som tur inte just nu jag ska skaffa, först om typ tidigast ett år tror jag, så det hinner säkert komma ut massor med kameror tills dess. Men jag vill ändå kolla och hålla mig uppdaterad, för det är så jag lär mig 😃 Det kanske även blir en D500 eller D750 när jag då väl ska skaffa kamera. Får helt enkelt försöka rädda bilderna lite i ett redigeringsprogram och ska även köpa ett bättre objektiv. Kollar på lite olika telezoom 😃

Instagram