Canon VS Nikon
Jag ska köpa ett nytt kamerahus, har en äldre Canon 1000d sedan länge i nuläget. Blev tipsad om Canon 70d tidigare och den intresserar mig, Men har även blivit intresserad av en Nikon d5500 som ligger lägre i pris. Har dock ingen erfarenhet av Nikon sedan tidigare så vill gärna ha lite tips och råd av er andra
svar så här det beror på vad du vill har ut av din kammra jag gillar canon men smaken olika
Har du många objektiv till din nuvarande kamera?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#2 Jag har bara 2 objektiv, använder dock bara ett. Inte investerat i något nytt objektiv eftersom jag först och främst vill ha ett nytt kamerahus. 🙂
Jag tycker att det är en smaksak detta med om man ska ha Canon eller Nikon, jag gillar menyerna bättre med Canon troligen eftersom det är sån kamera jag mestadels haft och lärt mig med.
De gånger jag använt båda märkena med liknande modeller så har jag inte tänkt på någon skillnad bildmässigt :)
Testa dig fram, åk till någon fotobutik där du får klämma och känna på båda märkena, jag tycker de även är lite olika att hålla i så bra att känna sig för innan köpet!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
På Cyberphoto kan man jämföra kameror med varandra och här är länken till att jämföra de här två med varandra.
Jag har inte testat någon av dem men båda två lär ju vara kompetenta kameror och tekniskt bättre än den du har. Ingen av kamerorna är dock de senaste i sina modellserier men det är inte heller nödvändigt att ha det senaste - men ändå bra att veta.
Det finns ju även andra märken med liknande kameror som man kan fundera över om man vill göra valet ännu svårare 🙂
Det man får fundera på är ju hur de ligger i handen, var reglage osv sitter. Delvis en vanesak men också en ergonomifråga. Är seriebildstagning och hastighet viktigt är kanske Canonkameran den man skall välja. På andra områden är Nikonen bättre.
Oavsett blir du säkert nöjd med båda.
mvh Martin
Smaksak i princip. Hade själv 1000D som första och bytte sedan till 70D. Fottar huvudsakligen porträtt och sport vilket 70D klarar väldigt bra i mitt tycke. Det enda negativa jag skulle säga är 'buggen' där huset har svårt att ta fokus rätt när bländaren är öppet på max. Det är lätt att ta sig runt dock så det är inget som stör mig väldigt mycket 😃
Jag Canon trivs jag med och känns ju som ett tryggt val, men samtidigt roligt att prova på nya saker. Men ska jämföra och känna och klämma lite på de olika kamerorna så får vi se sen vad det blir😃