Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: fotografera-djur
Läst 376 ggr
Aedlund
0

Fota hästar, hjälp!

Hej, jag har en Sony A58 och tanken är att jag skall fota mycket hästar och i stor del trav, kör alltid på läget där blixten är av för att inte hästarna ska bli rädda, finns det något annat allternativ och vad kan jag köra på för inställningar när det är ljust för att få bästa bild med fokus på rätt ställe?

Martin
0

Kameran verkar ju ja en funktion för att låsa fokus på rörliga objekt, verkar praktiskt om det är samma ekipage du vill ha skärpa på.

Rörliga motiv så bör du ha snabb slutartid, hur snabb beror lite på vilket objektiv du har och hur nära du är. Det kan även bli effektfullt med panorering och att inte helt frysa bilden med kort slutartid.

Kan inte så mycket om Sony men när jag bara snabbgooglar din kamera verkar du kunna gå upp rätt mycket i ISO, om det nu behövs beroende på vad du har för ljus att fotografera i.

Fokus har inte så mycket med övriga inställningar att göra egentligen, utan det är du som sätter fokus. Antingen genom manuell fokusering vilket är svårt på rörliga objekt eller med autofokus. Förmodligen kan du välja hur många och vilka fokuspunkter du vill ha aktiva, läs på lite om det och testa dig fram för vad som funkar för dig i den situation du fotograferar. Har själv aldrig fotograferat trav så vet inte riktigt vad som skulle passa bäst för det.

mvh Martin