Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 853 ggr
Martin
7

Huggorm, Hovs Hallar

Fick mitt första möte med en huggorm idag (som inte var trafikdödad, som de två tidigare jag har sett har varit).

mvh Martin

Martin
4

En till (samma orm alltså).

mvh Martin

Mari
0

Wow vilka kraftfulla bilder!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
0

Tack Mari!

mvh Martin

OlleA
0

Ja, den var häftig där den har gömt sig och tittar fram mellan enbarren!

Olle

Martin
1

Japp. Hade ganska bråttom för hade en tid att passa och hade blivit kvar där lite längre på en fototräff än jag tänkt. Skyndade längs en stig och hoppade lite mellan klippblocken. När jag kom runt en 90-graders sväng på stigen där solen låg på så hängde en av enens grenar ut över stigen och precis bakom den låg ormen, cirka 35-40 cm lång (längre än min fot, skostorlek 45) och tjock som ett finger. Första tanken var att det var en gren men dels hoppade/ryckte den till och dels såg jag zickzackmönstret. Den ilade snabbt in under enens gren. En snabb överblick sade mig att den kunde inte kommit ut på andra sidan för då hade jag sett den för det var en låg och liten en som det är på stenstränder. Möjligen att det fanns något hål den krupit ner i.

Ville ju inte heller störa den, eller riskera att bli biten så jag ville inte flytta massa grenar. Men jag gick runtom där jag såg att det var en öppning och tittade sedan in. Såg inget. Fortsatte titta omkring i hopp om att den låg gömd och plötsligt skulle börja krypa igen. Då såg jag plötsligt tungan och insåg att jag tittade rakt på den mer eller mindre utan att se den. :)

Tog ca 40 foto under 3-4 minuters tid men lyckades inte tajma tungan - sedan fick jag ila vidare. Nöjd över fotona och också över att jag inte störde den i buskaget utan att den låg kvar tryggt på samma ställe hela tiden.

mvh Martin