Vilken kamera
Hej! Jag behöver lite hjälp av val med kamera. Vill fotografera mina djur men även filma lite när vi utövar trix, rider häst osv. Vilken av dessa två hade ni valt? Är inte en höjdare på detta så att jämföra dem på hemsidan hjälpte mig inte mycket 😅

Länkar saknas i inlägget.
CANON PowerShot SX430 IS CANON PowerShot SX730 HS Gick ej all bifoga bilder så skrev namnen istället ☺️
Svårt att ge dig råd att välja då jag inte vet vad du har för förkunskaper eller vad du har idag (eller vad det är som gör att det är just de här två du vill välja mellan).
Jag har ingen egen erfarenhet av någon av kamerorna utan har bara jämfört dem sida vid sida på Cyberphoto.
730 är som jag ser det en kamera som kan lite mer. Den har snabbare seriebildtagning vilket kan vara bra om man fotograferar djur som rör sig. Den har dessutom bättre filmmöjligheter. Den har också vad det verkar bättre möjligheter att själv ta kommande och göra manuella inställningar/val än vad 430 har även om den också har inställningar man kan påverka själv.
730 är lite smidigare och mindre i formatet (fysisk storlek). Det kan vara praktiskt men sannolikt är det enklare att hålla 430 stadig då den har ett bättre grepp. Här får man fundera på hur mycket ergonomin är värd i förhållande till övrigt.
Och, 730 är dyrare också.
Men jag hade valt 730 utifrån att jag ser det - utifrån en snabb bedömning sida vid sida utan att ha läst på så mycket (vilket jag skulle gjort om jag skulle köpt) - som den bättre av de här två kamerorna, inte minst filmningen då du tänker använda det också (vilket jag själv inte gör så mycket).
På Cyberphoto får du just nu ett 32 GB minneskort till den (värt 600 enligt dem). Å andra sidan är den enligt Prisjakt.se 1200kr billigare på MediaMarkt (men de verkar inte ha den i lager).
mvh Martin