Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: allmänt
Läst 337 ggr
Trasdocka
0

Hjälp med rörelsebilder

Var ute och fotade kaninerna i hagen när de hoppade över hinderna och busade, men blev inte nöjd. Har en canon eos 400D, någon som har några tips för att frysa bilderna bättre? Hur gör ni själva för att bli nöjda med hoppbilder på kaniner etc? Vilka inställningar använder ni? Några smarta tips? :)

KickanW
0

Om du är utomhus är det smart att ställa in "ljusinsläppet".

Nu vet inte jag hur pass duktig du är så jag förklarar på enklaste sättet. Ha inställningen på "TV" och vrid hjulet vid avtryckaren åt olika håll och prova ta bilder.

Trasdocka
0

#2 Har bara haft kameran i några veckor så duktig är jag då inte :) Förstår en del, men annat är jag helt lost på än så länge, lär mig allt jag kan hinna med =) Så du menar att bara genom att ställa in ljusinsläppet så brukar bilderna bli bättre "frysta"? Måste ut och kolla på en gång :P Jag använder TV men endå tycker jag att det blir suddigt i kanterna på ex tassarna.

Cydonia
0

#2 Då får du använda en ännu kortare slutartid. Du ser när du kollar i sökaren små lysande siffror? Siffrorna längst till vänster anger slutartiden, om du vrider ratten så ändras de siffrorna. När det står t.ex 8" betyder det att kameran tar kort i 8 sekunder. När det står 0"5 tar kameran kort i 0,5 sekunder. När det står 250 tar kameran kort i 1/250 sekund, alltså en tvåhundrafemtiodels sekund.
   För att få bra frysta rörelser rekommenderar jag att ha minst 1/500 sekund i slutartid, men det går att ha längre också.

Ett annat tips är att välja sportläget på hjulet uppepå kameran, då ställer kameran automatiskt in sig på kortast slutartid beroende på hur ljust det är. Ljusare där du fotar = kortare slutartid = frysta rörelser. Mörkt = längre slutartid = suddigt.

Hoppas du förstod i alla fall lite av vad jag snackar om. ;)

Trasdocka
0

#3 Tack så jättemycket! Nu förstår jag precis hur jag ska göra! :D Tack än en gång :)