(M) Älgko
Så fina bilder!👍
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tack Tarotstollan! 🙂
Olle
Hon kanske har lyckats hitta ett bra matställe. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja, men det borde gå åt väldigt mycket äpplen (eller vad hon nu hittar) för att en älg ska kunna lägga på hullet nu. Det är ju inget överflöd i markerna precis.
Olle
Ja, det är synd om djuren nu när de snart behöver börja bygga upp sig inför vintern. Vi får hoppas att regnet kommer snart, så naturen hinner återhämta sig med det gröna innan det är dags för höstens ned vissning.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tjusiga bilder.
Vissa skogsägare brukar såga ned träd så att älgarna kan äta blad och näver.
Tyvärr kommer naturen inte att återhämta sig före vintern. Många växter är helt vissna och döda. Förhoppningsvis har de hunnit sätta frö så att nya kan gro nästa år. Björkar och andra träd är på många håll inte ens gula - de är bruna. Då innehåller löven ingen näring längre, och även om träden överlever kommer inga nya blad förrän nästa år. För rådjuren är nog det värsta att även blåbärsriset dör över stora områden. Blåbärsris ska ju vara grönt över vintern (även om det fäller bladen på hösten) och är då en mycket viktig vinterföda för rådjuren. Som det ser ut nu kommer djuren att få det väldigt tufft, för även en "lätt" vinter utan väldig kyla och snödjup blir svår när djuren är så försvagade som de är nu. Man måste inte vara jägare för att kunna stödmata de vilda djuren, utan det kan vem som helst som bor lite avskilt med skogar och fält inpå sig. Även natur- och djurskyddsföreningar borde kunna göra en insats på området. Varför inte redan nu börja läsa in sig på ämnet?
Olle
Här älgens föda samt många andra djurs föda.
https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/alg/algens-foda/