Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-medel
Läst 663 ggr
OlleA
4

(M) Daphne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Daphne har äntligen tappat det mesta av sin vinterpäls.

OlleA
3

Även hon börjar bli mager, även om hon än så länge ser lite bättre ut än Ferdinand.

OlleA
3

Här står hon i ett dike mellan två åkrar.

Carmarino
0

Skönt för henne att bli av med vinterpälsen. Tror du det är risk för att de blir utan mat?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

OlleA
1

Ja, jag är rädd att svälten blir allt värre om torkan fortsätter. Rådjur äter ju inte "allt grönt" som en del tror, utan kan vara ganska kräsna. De äter till exempel inte gräs, utan vill ha friska örter och lövsly. Och som allt levande behöver de vatten. Nu har jag faktiskt hittat små nedfallna äpplen på ett ställe, och plockat ett par påsar och lagt ut både på min matplats och nere där Daphne och Ferdinand håller till. Jag vet inte om de är tillräckligt mogna, men hoppas att rådjuren vill äta dem. Äpplen innehåller ju mycket vätska, som de verkligen behöver nu. Det som oroar mig allra mest är att blåbärsriset är på väg att torka bort på många ställen. Blåbärsris är vintergrönt och en mycket viktig vinterföda för rådjuren. Om det dör nu på sommaren över stora områden, är det risk för en massvält bland rådjuren i vinter. 😕

Olle

Carmarino
0

Så tråkigt. 😕

Har du inga grannar med äppelträd som kan tänka sig att donera lite frukt till djuren?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

OlleA
1

Vid det här laget har jag ganska bra koll på var det finns äppelträd på allmän mark inom cykelavstånd härifrån. Om jag orkar ska jag ut och se om det finns några äpplen nu i helgen, även om det nog är lite tidigt på säsongen på de flesta ställena. Och så finns det flera små vildäppelträd på och omkring rådjursmatplatsen, där det också börjar komma små äpplen.

Idag har jag en insändare i tidningen Bohusläningen, både på nätet och i papperstidningen, om hur torkan påverkar djuren och vad man kan göra. Bilden i nätupplagan är inte min, men i papperstidningen fick jag med en bild på Daphne.

Olle

Carmarino
0

Vilken bra insändare. Hoppas det är många som läser den, och som blir inspirerade till att hjälpa djuren. Då är ju Daphne lite av en lokal kändis nu. 🙂

OlleA
1

En annan artikel (inte skriven av mig) om att läget är ännu värre på andra håll.

Olle

JMW
1

I eftermiddag fick vi två rejäla regnskurar. Det bara håller ner och kändes som massa. Det blev bara 7 mm men ändå lite vatten. Jag har ställt ut ännu fler fat med vatten med stenar i. Till de större har jag hittat en balja som jag tänker att även harar kan dricka ur. Jag har sett ödlor vid mina vattenfat. Känns bra! Det är ju ett riktigt äppelår i år. Det finns ett antal vildäppelträd vid gärdena häromkring. Själv har vi hur mycket äpplen som helst. Vi har 8 träd och äter inte så mycket själva. Blir mycket till djuren.

OlleA
0

Härligt! Till helgen har vi chans att få lite regn igen. 👍

Olle

Carmarino
0

Det ser vi fram emot. Hoppas bara det stämmer också. 👍

[Göstage]
0

#4 Ser att jägarförbundet uppmanar till hänsynstagande i årets rådjursjakt med tanke på att stammen kan minska kraftigt i vinter på grund av bristen på foder. Hoppas att det blir hörsammat!

(Jag jagar inte själv men såg artikeln .)

Källa.

OlleA
1

Ja, vi får verkligen hoppas att Jägareförbundets rekommendationer blir hörsammade. Jag jagar inte heller (mer än med kameran) men om man nödvändigtvis måste jaga bör man åtminstone lämna hunden hemma nu, som flera länsstyrelser uppmanar till. På flera håll är det till och med förbjudet, som i Kalmar,

OlleA
0

Halland och Skånes län. Det borde det vara överallt nu tycker jag, för det ska inte mycket till för att ett utmattat djur ska bli hetsat till döds i denna torkan.

(Konstigt att ett inlägg går iväg helt av sig själv, innan jag har skrivit färdigt. 🤔)

Olle