(M) Älgko med kalv
Jättefina bilder.
Förstår att äpplena är frestande när de har så lite mat. Förhoppningsvis kan de få lite mer att äta nu när det börjar grönska lite igen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Tack Carmarino! Ja, nu är det märkbart grönare i markerna, men både älgar och rådjur älskar mina äpplen. För älgarna är det snart brunst, en ansträngande tid då det gäller att vara i god form.
Olle
Underbara bilder. Det värmer att se dem äta äpplen. Jag kärrar iväg äpplen varje dag och kan se att någon äter. Förmodligen rådjur men kanske hare också?
Läste någonstans att äpplen var för älgarna som champagne för oss - eller något ditåt - något riktigt lyxigt gott var det i alla fall. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Ja, nu rekommenderas det på flera håll att lägga ut äpplen till älgar och andra djur. Det är ju ett riktigt äppelår, och när djuren har det svårt är det ju synd att bara kasta bort överskottet i trädgårdarna. Här är det främst älgar och rådjur som äter äpplen, men jag kan tänka mig att hararna är framme och äter på nätterna också. För någon vecka sedan var faktiskt en ekorre framme och tog ett litet äpple i munnen och kilade iväg med. Och så har vi ju koltrastarna… det är ingen tvekan om att det gör nytta att lägga ut äpplen i skog och mark nu!
Olle
Ja, det är ju bättre att djuren får dem än att de ligger och ruttnar till ingen nytta.
En annan fördel med att samla upp och köra bort är att jag inte lockar vildsvin in i trädgården.
Apropå den dåliga mattillgången så verkar björnarna klara sig lite bättre, även om blåbären knappt överlevt sommaren.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLJLrw/blabarstokig-nalle-byter-spar
Jättetjusiga bilder.