Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 300 ggr
Trasdocka
0

Macro objektiv?

Har mina planer på att införskaffa ett macro till min canon eos 400 d med just nu 18-55. Har tittat runt på några olika, men tänkte höra här om det är någon som har något tips eller något jag bör tänka på? :)

aliciia
0

samma här, funderar på den ^^

sumpen
0

jag också.. :P har hört om sigma, och har proat ett av en på skolan men det autofokuserar dåligt =S så jag vet inte om jag vill köpa det, eller om jag gör fel.. =/

Minka
0

Jag äger ett Tamron 90/2,8 Di Macro och tycker det är superbra! Kostar runt 4000 kr, ännu billigare om du köper begagnat förstås.
Det är skarpt och ljusstarkt men autofokusen är både högljudd och fokuserar ofta fel. Med manuell fokus fungerar dock objektivet perfekt, och oftast kanske man inte använder autofokusen när man fotograferar macro.

Trasdocka
0

#3 Det du säger är det jag hört om Tamron med, att med autofokusen låter den mycket och fokuserar ofta fel, har du någon erfarenhet av canons macro? Har hört att deras ska vara tyst o bra, men desto dyrare

Minka
0

#4 Tror att de flesta macroobjektiven inte fokuserar så bra, eftersom det oftast inte är stora föremål man fotograferar då, och då kan ju inte fokusen riktigt veta vart den ska fokusera.
Har tyvärr ingen erfarenhet av Canons macrogluggar, men ett tips är att du kollar på fotosidan.se, där brukar det finnas en hel del recensioner att läsa.

Om du vill ha en optik med tyst fokusering får du satsa på ett USM (Ultrasonic) objektiv.

Trasdocka
0

#5 Ja jag tror att det är som du säger. Har kollat runt på fotosidan, men är inte så hajj än när det gäller att hänga med i alla namn tyvärr så har svårt =/

Minka
0

#6 http://www.cyberphoto.se/pri_obj_search.php

Där kan du söka objektiv, och välja prisgrupp osv. Kanske kan vara till hjälp!

Trasdocka
0

#7 Nämen PERFEKT! :D Precis vad jag behövde! Tack så jättemycket! :)