OT -Canon EOS 400D
Jag skulle vilja veta om Eos 400D vad ni tycker om den, om den skulle pasa mig..
Jag har aldrig haft en systemkamera. eller jag har testat me min farbrors Nikon 200d (?) och mammas gamla systemkamera som inte var digital.. men aa.. några frågor också,
======================================================================================================================================================================================================================================================================
- Kan man ta kort i ridhus ?
- måste man ha en massa objektiv m.m för att kunna ta kort på djur & natur ?
- för och nackdelar ?
vet inte vrf det blev stor text :/
puttar upp ^^

du kan ta kort i ridhus med en blixt, inte blixten som du har med på kameran den räcker inte så långt, så en extern blixt får du nog satsa på isåfall.. du behöver inte olika objektiv bara för att fota i ridhus, om du inte isåfall vill komma närmre objektet..
jag har en canon EOS350d, och den är jag nöjd med =D hehe
Du kan ta kort i ridhus om du har ett objektiv med stor bländare, eller med blixt (rekommenderas inte). Du måste självklart ha ett objektiv för att kunna fotografera över huvudtaget, sedan finns det ju massa olika sorter såsom macro objektiv, zoom, vidvinkel mfl.
Ok, Någon som har förslag ? när man köper kameran får man antingen ett 18-50 mm eller 50-200mm obj.
Satsa isf. på ett 55-200 objektiv, 18-55 räcker inte alls långt.
Oki (:
vad finns det för olika obj Modeller . ?
Telezoom, vidvinkel, macro, superzoom, fisheye mm. Objektivutbudet är stort!
okej ^^ , skall man ha filter ? vad skall man ha för nårot isånnafall
Förlåt att jag frågar så mycket.
Filter har man oftast för att skydda linsen från repor, då ska du nog satsa på ett UV filter. Sen finns det också filter med effekter, om stjärnfilter som gör alla ljuspunkter (tex. en lyktstolpe) till sk. stjärnor. Finns också Skylight filter som gör färgerna lite varmare. När du köper filter måste du veta filterdiametern på objektivet, brukar oftast stå på objektivet. Läs artikeln på hästfoto iFokus om Filter!
Det är bara bra att du frågar ;)
Oki, Tack :)