Mysbild på katt - Kritik tack
Gamla bondkatten sitter och myser i fotöljen. Jag önskar hård kritik (men självklart konstruktiv).
Är beskärningen för tight? Är ljuset rätt? Är bakgrunden för rörig eller bidrar den bara med myskänsla?
Tyck hur mycket ni vill men förklara varför ni tycker som ni gör.
Tack / Kickan
Jag tycker bilden är för mörk, katten smälter in för mkt i fotöljen
Kanske att bakgrunden är en aning rörig men jag tycker den är bra ändå. Jag gillar sånna här bilder ^^ Men någon myskänsla får jag inte av den. Får mer noncalant känsla av katten
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Okej… Intressant :) För mig är det ljuset som skapar myskänsla. Med ett starkare ljus hade jag nog inte fått den känslan i alla fall.
Bakgrunden vet jag inte riktigt vad jag tycker om, å ena sidan vill jag ha en mysig fotölj med filt, fäll och sådär. Å andra sidan är den ganska rörig, som du säger, och katten kanske smälter in i den en aning.
Jättemysig bild, tycker ljuset är perfekt!

Ljuset är verkligen fint…kanske lite tight beskuren…fast jag vet ju inte hur bilden skulle ha sett ut annars…fina färger och fin katt :)
#3: Tack :)
#4: Tack! Hur hade du velat se den beskuren då?

#5 svårt att svara på när jag inte vet hur hela bilden ser ut, lite mer av tuffan kanske…
Deen gillar jag, höll med lite om beskärningen, men ljuset gillar jag, det är det som skapar stämningen, men den här var grym :D

#7 Ja, den var bättre :)
Hmm, konstigt. Jag tycker bättre om den första beskärningen eftersom katten inte är centrerad där och eftersom det känns som om det är mer luft åt det håll katten tittar. Men smaken är ju som baken :)
Någon fler kommentar? Om beskärningen kanske?
den var väldigt tajt i båda.. lite mörk för min smak och renare bakgrund skulle inte skada men annars en helt okey bild :)
Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se
#12: Okej, tack! Bakgrunden är det tanke bakom. Jag ville visa att hon sitter i en varm fåtölj. Att den är mörk är också meningen eftersom jag ville ha mysigt kvällsljus. Men det är ju en smaksak! På vilket sätt tycker du den är för tight?
Du får gärna svara på min fråga Olysios :)

Jag tycker om bilden, trots att den är för mörk, för tajt beskuren och inte säger mig så mycket.
#16: Kan du utveckla det där? :P Varför tycker du om den då om den är för mörk, för tight beskuren och inte säger dit något?
På vilket sätt är den för tight beskuren? Vad är det som gör att den är FÖR mörk och vad skulle du vilja att den sa dig?

#16 Hade gärna sett själva huvudet ljusare, och mer luft kring hela katten så att den inte känns så instängd. Du frågade i ditt första inlägg om man fick någon myskänsla av bilden, och det fick jag inte helt. Så det var lite det jag menade.
#17: Jag vet inte om ni har mörka datorskärmar eller något för jag tycker inte alls att den ska vara ljusare. Det sorts foto jag ville få fram skulle inte passa i mer ljus… Men man har väl olika smak kanske.
Det jag funderar över är vad luften ska vara bra för… Katten gör ju ingenting utan det är ju ett porträtt… Och då tycker jag inte man behöver så mycket utrymme. En annan sak om katten lekt med en boll eller liknande.

#18 Jo, detta är ju en smaksak. Jag tycker inte hela bilden var för mörk, utan det var just huvudet!
Även i porträtt behövs det luft enligt min mening. Jag tycker att det nästan aldrig gör sig fint med ett alltför tajt beskärt porträtt, men det är ju också en smaksak.
Jag tror att #7 skulle bli väldigt mycket bättre om det fanns mer luft åt det håller katten tittar åt. Tror det skulle kunna göra bilden lite intressantare, samtidigt som det eventuellt tillför den där "myskänslan".
Okej, tack för dina bra kommentarer! :) Får ta två foton och jämföra nästa gång… Då kanske jag förstår bättre vad du menar.

Ljuset i bakgrunden ger bilden en myskänsla men katten smälter som lite ihop med bakgrunden.. men annars så var bilden jättemysig och katten är himla söt också