Bill
Tack för fina foto på Bill, fäller han päls nu? Mvh/WL🌺
Ja, nu börjar rådjuren så smått med sitt pälsbyte. Snart kommer de att se ganska skabbiga ut, men skabb förekommer så vitt man vet inte på rådjur i Sverige. Däremot är det vanligt med ofarliga pälsätare.
Olle
Han har en praktfull vit "akterspegel". 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tycker synd om dom, nu är det matbrist på sommaren alla fästingar. Vet en jägare som sköt ett rådjur som var så full av fästingar att de valde att inte äta köttet!
Mvh/WL🌺
Visst har rådjuren ett tufft liv, men de är ju trots allt anpassade till det mesta de kan råka ut för. Ofta är det skräckexemplen man hör talas om. Normalt har rådjur inte mer fästingar än andra djur, för fästingar är inte artspecifika utan sätter sig på det första varmblodiga djuret de får kontakt med. Är det gott om rådjur ökar risken att det blir ett sådant de sätter sig på, alltså minskar risken att det blir en människa eller en hund. Sedan kan de säkert föröka sig mer när det är gott om värddjur, oavsett vilka slag det är. Och så gynnas de av att det knappt finns några rapphöns eller fasaner i markerna längre, för sådana föder till stor del upp sina kycklingar på fästingar!
Olle
Oj Olle!
Det visste jag inte. Fasaner fanns det gott om förr där jag bodde då. Länge sedan jag såg eller hörde deras säregna ljud…Mvh/WL🌺
Nej, det är inte så många som känner till dessa samband eller tänker i sådana banor. Det är så lätt att tänka att "mycket rådjur ger mycket fästingar", men så enkelt är det sällan i naturen. Ofta finns det flera orsaker till att arter ökar eller minskar. Allt hör ihop, och påverkas en del av systemet så påverkas alltihop. Alltså är det bäst att bevara ekosystemen så intakta som möjligt, inte minst i dessa tider av klimatförändringar som säkert också gynnar fästingarna.
Olle
En ståtlig herre.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Visst är han! 🙂
Olle