Vackra bilder! 😊 Det kom ett par för några dagar sedan, det var för mycket snö på åkern som de brukar äta på så de cirklade bara runt ett tag innan de högljutt for vidare, såg de sedan på en åker några kilometer bort där det tinat fram mer. De brukar häcka här vid en myr i närheten så jag ser dem ofta 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Tror inte att det passerar några tranor här över. De brukar väl mest hålla sig till inlandet och inte kusten?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Åtminstone förr förknippades tranor mest med stora skogar och myrar i inlandet, främst Norrland. (Förutom med rastplatsen Hornborgasjön förstås.) Jag minns att det var sensation när man hade upptäckt häckande tranor i Bohuslän på 80-talet. Nu häckar säkert flera par i våra lite större skogsområden, som till exempel Svartedalen och Bredfjället. Att se dem rasta på fälten i april är inte så märkvärdigt längre, men väldigt roligt tycker jag.
Olle
Vad jag vet så brukar det finnas en hel del tranor som rastar i östra Skåne, på väg upp mot bl.a. Hornborgasjön, men jag vet inte om det finns mer än kanske några enstaka här i västra Skåne. Å andra sidan kan vi få se storkar om vi har tur. 👍
Fotot är taget med en analog kamera för 19 år sedan, och sedan har jag scannat in det på datorn. Numera finns inte det storkboet kvar här i närheten, men det finns en hel del storkar i olika hägn runtom i Skåne. En del av dem är också frisläppta, så det händer emellanåt att det sitter 15-20 storkar uppflugna på ett tak någonstans.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja, det är roligt att storken är tillbaka i Skåne. Här i Bohuslän har vi inga i vanliga fall, men för ett par år sedan var det en som flög fel och hamnade inte många kilometer härifrån. Tyvärr hann jag inte se den.
Olle
Blev själv väldigt förvånad när jag såg den här storken. Var på väg till gården där de häckade och trodde först att det var en plaststork de hade satt ut som "vägvisare". Sedan fattade jag att det var en riktig stork. 
Trodde aldrig att jag skulle kunna fotografera den, men den var så van vid besökare att jag hann både parkera bilen en bit bort, gå tillräckligt nära för att kunna fotografera och även hinna ta flera bilder på honom.
Tyvärr var det inte så bra att han var så orädd, för senare blev han överkörd av en bil när han var ute och gick på vägen. Det var visserligen en liten väg på landet, men den var slingrig och lokalbefolkningen höll inte precis hastigheten när de var ute och körde där - för det kom ju sällan några bilar.