Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 511 ggr
OlleA
7

Daphne har fått barn!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Daphne fått sina kid. Hon är inte alls lika rund som hon har varit den senaste tiden.

OlleA
7

Tyvärr kan det nog dröja ett tag innan ni får se bilder på kiden. Som fotograf kan man inte vara nog försiktig i sådana här sammanhang.

OlleA
7

Ett juver har hon också för de små.

Tarotstollan
1

Oh, så spännande! ❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
0

Väntar med spänning!

Lussan20
0

Oj, så spännande! Hoppas hon visar upp den lille för fotografen snart! Mvh/WL🌺

Sabah
1

Håller tummarna för att hon får ha sina kid ifred från räven och andra rovdjur!

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
1

Håller också tummarna för att kiden ska få vara ifred för rovdjuren. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
0

Hurra för Daphne och de små!!! ❤️ Håller tummarna!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
0

"Vårt" rådjur hade också fått kid.

Men så en dag var det slåtter på fälten utanför. Sedan såg vi hur hon gick och letade och ropade. 💔😢 Jag hoppas innerligt på ett mirakel, att den lilla hade hunnit hoppa undan ner i något dike.

Lussan20
1

Magi-cat det är tuff tid nu för allt nyfött i naturen.  Vi håller tummarna för de små!

Mvh/WL🌺❤️

Magi-cat
0

❤️🤗

OlleA
2

Tack för alla trevliga kommentarer! 🙂

#9 Slåttermaskiner är en av många faror för de små kiden nu. Hoppas verkligen att "ditt" kid klarade sig. En metod som kan vara värd att prova är att börja slå fältet inne på mitten, och fortsätta utåt kanterna. Ibland kan kidet resa sig och springa några steg, för att sedan lägga sig och trycka igen. Då är det bättre att det springer utåt kanterna på fältet, och i bästa fall lämnar området som ska slås. Börjar man i kanterna och fortsätter inåt är risken stor att kidet rör sig in mot mitten, och sedan lägger sig och trycker när det märker att faran cirklar runt det så att det inte kommer undan. Men alldeles nyfödda kid rör sig överhuvudtaget inte, utan ligger och trycker helt osynliga. I Tyskland använder man drönare med värmekänsliga kameror för att hitta kiden när ett fält ska slås. Mycket känsliga sådana, för små kid avger verkligen inte mycket värme. Här i Sverige fnyser bönder och jägare än så länge åt sådana metoder (eller gjorde åtminstone för ett par år sedan) men förhoppningsvis kan tiden snart bli mogen för sådant här också.

Olle

Magi-cat
2

#12 Tack! 🌺 Jag önskar lantbrukarna fick lära sig sådant här!

Drönare vore bra! Men då måste de ta det på allvar först …

Lussan20
0

Ja att se alts levande värdefullt är ju en förutsättning! Minns skatorna som lockade ut de små fågelungarna i holken. Pappa förklarade hur de gjorde för att fågelungarna skulle tro det var mat. Ja naturen är ingen plats för duvungar! Mvh/WL🌺

OlleA
4

Här kan ni se hur det går till att rädda kid genom att söka efter dem med drönare.  Man förvarar kiden i en pappkartong tills fältet är slaget, och lägger sedan tillbaka dem på samma ställe där man hittade dem. Det tycks vara svårt att hitta information på något annat språk än tyska, men ni kan nog ändå se hur man gör.

Olle

Tarotstollan
2

#15. Vilken underbar idé! Det borde bli lag på det!👍

Carmarino
1

#15 Så fint att se att de anstränger sig för att rädda ungarna, och inte bara kör ihjäl dem. Fast jag undrar ändå om det är rätt att mamman inte vill ha med kiden att göra om en människa rört vid dem utan handskar. Har man inte konstaterat att det inte stämmer?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlleA
2

#17 Du har helt rätt. Under de första två veckorna spelar lukten en mycket liten roll i förhållandet mellan en råget och hennes kid. I stället präglas hon på platsen där kidet ligger. Om man får tro den här intressanta boken  är den präglingen så stark, att man till och med kan byta ut ett kid mot ett annat utan att mamma märker någon skillnad - bara det ligger på rätt ställe! Något man naturligtvis inte bör testa. Att kiden saknar lukt i början beror på att räven inte ska kunna nosa upp dem. En riskfylld strategi, för då kan ju mamma inte nosa upp dem heller om de skulle komma på avvägar. Det är nog trots allt inte fel att använda handskar när man handskas med små kid, ifall att det kan finnas risk för smittspridning åt ena eller andra hållet.

Olle

Carmarino
1

#18 Nej, att använda handskar skyddar ju "åt bägge hållen", så det är bra att de gör det.

Som jag förstod det så lade de kiden i utkanten av fältet när de var klara. Undrar då hur mamman hittar dem om hon är präglad på platsen där kidet ligger. Fast hon höll kanske koll från skogsbrynet, så hon såg när de lade tillbaka dem.

OlleA
1

Jag tror nog att mamma har koll, och att de åtminstone inte lade kiden alltför långt ifrån platsen där de hittades.

Olle

Magi-cat
0

Tack för värdefull information! 🌺

Carmarino
1

Ja, det verkade som om hon höll uppsikt över vad de höll på med, så hon hittade dem säkert.

Tarotstollan
1

De lyfte ju kidet med gräs emellan händer och kidet i filmen, såg inte om de hade handskar på sig.
Att lägga tillbaka kidet mitt på ett avverkat fält är väl egentligen inte logiskt, då skulle ju alla se det och kidet hade ju inte haft något skydd för fienden eller solgasset.

OlleA
1

Om du ser filmen en gång till, ser du säkert att de har handskar när de tar i kiden.  "Kiden får bara hanteras med handskar, och så lite som möjligt" säger berättaren 2,50 minuter in i filmen.  På botten av kartongen har de gräs, som har en lugnande effekt eftersom kiden är vana vid det, och gräset tar de med när de lyfter upp kiden därifrån.  Hittade man kiden mitt på ett fält, bör man nog ändå lägga tillbaka dem där och sedan genast gå därifrån. Så fort det blir lugnt, kommer mamman säkert att flytta dem till ett säkrare ställe.

Olle