Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 366 ggr
OlleA
2020-06-07 22:48
8

Älgko

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En älgko poserar fint mellan buskarna i kväll.

OlleA
2020-06-07 22:48
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite närmare.

Uppkatten
2020-06-07 22:51
0

Jättefin, men en sådan skulle jag helst inte möta i skogen när jag är ute och fotar…. Möjligen med ett stadigt staket emellan…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OlleA
2020-06-07 23:14
0

Fast jag är ganska säker på att älgen blir mycket räddare för dig. Den här fick jag se när jag hade stått stilla i säkert en halvtimme och tittat på Daphne (på långt håll)  utan att få se hennes kid. Hade jag rört mig, hade älgen genast stuckit. Vilket den också gjorde när jag försökte smyga närmare. Båda bilderna är tagna med 400mm objektiv, och den sista är rejält beskuren.

Olle

Uppkatten
2020-06-07 23:21
0

#3 Det känns tryggt att veta! 🙂 Det är väl om de har kalvar som de kan bli lite stressade om man kommer ivägen. Gissar att jag trots allt skulle passa på och försöka fota om jag "snubblade över en älg".  🙂 Men det skulle kännas bättre med ett staket emellan…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Carmarino
2020-06-08 11:52
2

Vacker älgko. 👍

Även kalvarna som blivit bortstötta kan bli lite närgångna ibland, och är inte lika rädda. För många år sedan fanns det en älgkalv som höll till i närheten av vår sommarstuga, och den var inte särskilt rädd av sig.

Min mor och jag såg baken på den när vi var ut och promenerade, och trodde att det var någon som var där med sin häst. Fast när den reste på huvudet insåg vi att det var en älg. Vi drog och så snabbt och tyst som möjligt därifrån.

Någon dag senare hade en kompis mött den mitt på vägen. Han kom körande på moped och älgen flyttade inte på sig. Så han stannade moppen och väntade tills älgen behagade röra på sig, vilket tog ett bra tag.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

OlleA
2020-06-08 12:08
2

Visst kan det finnas enstaka individer som är väldigt orädda. Ofta är det dem man hör talas om, och då är det lätt att tro att det är vanligare än det är.

Olle

Carmarino
2020-06-08 12:19
1

Ja, med tanke på hur sällan det är man stöter på älgar i skogarna, trots att det väl finns en hel del, så undviker de nog människor så mycket de kan. Fast ibland är det väl för frestande när de ser ett välfyllt äppelträd i någons trädgård. 🙂

En kompis till mig har en gård i Småland, med skog runtomkring. De har ett äppelträd på tomten, men äpplena är rätt små och sura, så de har inget emot att älgarna kommer och äter upp dem. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Uppkatten
2020-06-08 13:34
0

Har hört läskiga berättelser om hur folk som varit ute och ridit jagats av älgar….

Sabah
2020-06-09 12:10
1

Vad hemskt! Kan förstå paniken! 🤪 Kan dock inte vara vanligt så mycket som jag har ridit i skogen och jag kan inte ens minnas att jag träffat någon älg, de håller sig nog vanligtvis på avstånd, som tidigare har skrivit, från människor. De har heller inga problem med hästar. En gång när jag skulle hämta hästen som gick och betade en kväll sedan det började skymma gick det en älg och betade väldigt nära honom. Älgen försvann in i skogen när jag gick fram till hästen. 🐴

💖🧡💛💚💙💜

Magi-cat
2020-06-13 20:30
0

Kommer ihåg från hästtiden att hästarna var livrädda för älgar! De tyckte de var läskiga på något sätt och tog det långa benet före för att komma på säkert avstånd från dem. 😃

Älgarna däremot verkade inte bry sig nämnvärt.

Tydligen är det inte så för alla …🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2020-06-23 14:57
0

När jag var ung hade jag en ponny. Var ute och red i skogen när hästen plötsligt tvärstannade. Den hade fått syn på en älg med en kalv en bit bort. Hästen var van vid kor och trodde kanske att det var en sådan för han ville springa dit. Jag fick stopp på han men då började älgkon att springa rakt mot oss. Fick vänt hästen och red snabbt därifrån så fort hästen kunde springa. Älgen hade ju lätt hunnit ikapp, men kanske ville den inte springa för långt från sin kalv.

OlleA
2020-06-23 19:10
2

Ja, både hästar och älgar kan säkert vara både nyfikna och rädda för varandra. Som sagt, ofta är det de mest orädda (som ofta kallas "aggressiva", ibland med rätta men ofta inte) man hör talas om. Man ska alltid ha respekt för stora djur, inte minst älgkor med kalvar. Men med tanke på att det varje år skjuts i runda tal 100 000 älgar i Sverige - vem har egentligen störst anledning att vara rädd för vem?

Olle