Kopparödla
Vacker! 😍
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ja, kopparödlor är vackra, tycker jag också!
Tjusig!
Den var fin! Hittar man ödlor, grodor eller liknande på en väg eller stig, kan man gärna lyfta undan dem försiktigt. Det är synd om någon trampar på dem eller kör över dem.
Olle
#4 Den började spela med tungan och smet ner i gräset när jag blev för närgången med kameran… 🙂
Jag håller helt med dig om att man ska lyfta undan små djur, men en sådan här vet jag inte om jag hade vågat lyfta undan. Ifall jag skulle förväxla den med något giftigt, men det kanske inte går? Men grodor/paddor/snäckor o s v brukar jag försöka flytta undan. Svårt dock när småpaddorna invaderar t ex cykelbanan här i närheten i hundratal… Folk cyklar/går där helt uppslukade av sina dj…. hörlurar/mobiler och uppfattar inte ens att det är små paddungar på cykelvägen, trots att man står där och försöker uppmärksamma folk på det…
Ö h t begriper jag inte varför folk ska ha hörlurar/mobiler/prata oavbrutet när de rör sig i naturen. De förlorar ju halva naturupplevelsen…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Man kan knappast förväxla en kopparödla med något giftigt. Huggormen har sitt typiska sicksackmönster som inte finns hos kopparödlan. Men man bör ta i framdelen i så fall, för som många andra ödlor har kopparödlan skyddsmekanismen att den kan tappa svansen om den blir angripen. Ofta sitter en fågel med den sprattlande svansen i näbben, medan ödlan kan kila undan i säkerhet. Senare växer en ny svans ut, och även om den inte blir lika lång som den gamla så har ödlan i alla fall överlevt. Men det bästa är nog om man kan skrämma ödlan så att den ringlar undan själv. Paddor har gift i huden, så har man tagit i en padda bör man tvätta händerna efteråt.
Jag håller med om att det är ett elände att folk ständigt har hörlurar och mobiler när de är ute. Det tyder ju på ett stort ointresse för naturen. Stackars människor som aldrig får upptäcka allt spännande som finns ute i markerna! Det är nästan lika illa som när hörlurarna ständigt är på när folk rör sig på gator och cykelvägar i städer och samhällen. Hur ska de då höra när en bil eller cykel kommer bakom dem? I min hemkommun har flera människor blivit påkörda av tåget de senaste åren, vilket har lett till att ett par järnvägsövergångar har stängts av. Jag misstänker att åtminstone någon av de påkörda hade hög musik i lurarna och inte hörde när tåget kom.
Olle
Så fin kopparödla. Har inte sett någon sådan på många år.
Man behöver nog inte lyfta bort dem. Tror att det räcker med att stampa lätt i marken bredvid dem. Eller om det inte hjälper, peta lite på dem, så flyr de sin väg. 🙂
Det finns förvisso svarta huggormar, eller sådana som har ett väldigt svagt sicksackmönster, men de har ett mer markerat huvud så det är rätt lätt att se skillnad på dem och kopparödlorna. Samma gäller snokarna. De är visserligen inte giftiga, men om man lyfter dem kan de försvara sig genom att släppa i från sig en vätska som är fruktansvärt illaluktande. Lukten är dessutom svår att få bort, så den kan sitta kvar ett bra tag efteråt.
Ormar och ödlor är ju känsliga för vibrationer i marken, så oftast försvinner de innan man hinner se dem om man bara klampar lite extra när man går. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 Det häftiga med att vara ute i naturen är ju just hur alla ens sinnen skärps, samtidigt som man ofta fylls av en inre ro.
Att man plötsligt kan känna att någon finns i ens närhet, utan att egentligen ha hört eller sett något. Stannar man till och ser sig omkring kan man upptäcka en liten ekorre som sitter och iakttar en, eller något annat spännande.
Det bästa jag vet är att vara ute i skog och mark. Helst tillsammans med kameran. 🙂
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6 Förstår inte heller hur man kan gå i skogen (eller i stan för den delen) med hörlurar. Man missar så mycket när man inte hör vad som sker runtomkring.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ