Fina bilder! Hur nära var du?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Kanske 6-7 meter skulle jag tro. Tar jag det lugnt och försiktigt händer det att jag kan sitta två meter från Ferdinand när han ligger och vilar, men det är inte ofta jag går så nära. Man måste ju inte testa gränserna, och egentligen vill jag inte alls göra några vilda djur tama. Då är risken att de även tror att till exempel jägare är ofarliga. Daphne är inte riktigt lika orädd, utan låter mig sällan komma närmare än 10-15 meter.
Olle
Det är nära ändå, ingen annan människa skulle ju kunna komma så nära.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Ser verkligen skönt ut! 🤗 Oj, är du så nära, Imponerande!! Rådjur är ju oftast ganska skygga men visst är det olika, i vårvintras dök det här upp en get med ett kid som verkade helt orädd, när alla andra sprang iväg när de fick syn på en stod hon och hennes kid kvar så henne var jag väldigt nära, kanske lika nära som du var Ferdinand på de här bilderna men hon stod ju upp på öppen yta så hon kunde fly om det skulle behövas. Hon såg dock helt oberörd ut, inte det minsta spänd eller osäker. Ferdinand verkar helt trygg, ser ut som en hund eller annat tamdjur där han ligger (!) och chillar! 😊
💖🧡💛💚💙💜
Ja, ibland kan rådjur vara ganska orädda även på öppna ytor. Men min erfarenhet är att de är mycket tryggare när de är omgivna av skyddande växtlighet så att de inte syns så mycket. Inte minst märker jag det på Daphne, som ofta låter mig komma mycket närmare inne bland vass och högt gräs än ute på ett öppet fält. Svenska Jägareförbundet brukar rekommendera att foderställ för rådjur bör placeras öppet, så att djuren har fri sikt över landskapet och på långt håll kan upptäcka till exempel ett smygande lodjur. Jag håller inte helt med dem. Visst vill rådjur ha översikt över sin omgivning, men de tycker inte om att själva bli sedda! Allra tryggast är de alltid om det finns lite buskar i närheten, som de snabbt kan ta skydd i om det skulle behövas.
Olle
Så är det säkert 🙂 Där jag varit närmast rådjuren är i trädgården, de brukar kolla in fågelmatningen, där är det mer öppet än i skogen men gott om träd och buskar. Deras foderhäck tror jag står ganska bra, bakom en stor gran i skogskanten, där kan de stå och äta utan att bli sedda samtidigt som de har uppsikt över gården och in i skogen. Tror de känner sig ganska trygga där, ibland dyker det upp ett ensamt kid vid fågelmatningen när mamman är och äter. 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Han är verkligen stilig, Ferdinand. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#10 Det låter som ett jättebra upplägg! 👍
#11 Tack Carmarino! 🙂
Olle