Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 256 ggr
OlleA
8

Äppel-Moose

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är min vän Äppel-Moose tillbaka! Ja, jag är inte 100% säker på att det är samma älgko som har varit här de senaste åren, men vill gärna tro det.

OlleA
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur som helst är det spännande med sådant storfrämmande när jag så smått har börjat lägga ut äpplen på matplatsen.

Carmarino
1

Så fin hon är.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Cireea
1

Vacker 😍

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

OlleA
1

Tack Carmarino och Cireea! 🙂

Olle

Sindri
0

😁

Vilken skönhet! Fantastisk päls.

OlleA
0

Tack Sindri! Pälsen är alldeles våt, för det regnade ganska rejält igår.

Olle

Sindri
0

Jag förstår att du använder teleobjektiv, gillar det skarpt själv, men många av dina bilder ser helt tredimensionella ut. Hur gör du? De är fantastiska!

OlleA
1

Ja, hur gör jag? Det är nog en kombination av flera olika saker som gör att jag lyckas så bra. Bra utrustning förstås (se min profil) och att kunna använda den på rätt sätt, men minst lika viktigt är att gå på djupet med djuren jag är intresserad av. Att veta var t ex rådjuren håller till, vad de har för vanor och hur de rör sig i landskapet osv betyder mycket. Ännu bättre blir det om jag lär känna vissa individer som jag kan följa i år efter år. Jag vill inte göra dem tama, för alla människor är inte lika snälla mot dem som jag försöker vara. Men att få ett personligt förhållande till dem, så att de låter mig komma "lagom" nära, är fantastiskt. Vill man ha riktigt fina bilder ska man passa på att vara ute när fotoljuset är som finast, och då djuren brukar vara framme i det. Vilket i klartext betyder tidiga mornar. Men inte bara då - en stor del av hemligheten med att få bra bilder på vilda djur handlar om att vara ute OFTA. Då hamnar man förr eller senare på rätt plats vid rätt tillfälle. Och man ska förstås ha någorlunda kamouflagefärgade kläder som inte prasslar, och försöka ha koll på vinden. Under vinterhalvåret, då det är mörkt under en stor del av dygnet, är det väldigt svårt att få bra bilder på större djur genom att smyga på dem ute i markerna. Men då "fuskar" jag genom att ha en matplats för djuren som jag kan följa från mina fönster, för jag har ju förmånen att bo i skogen med djuren omkring mig. Var det finns äppelträd vet jag sedan länge, och nu när äpplena börjar mogna är jag förstås där och plockar. Även om det inte går någon nöd på djuren än, är det så roligt att se när de kommer fram till de utlagda äpplena på matplatsen. Och så är det ju bra att de i god tid vänjer sig vid var det finns mat inför hårdare tider.

Olle

Sindri
0

Det där med ljuset kan vara en grej, är själv väldigt förtjust i sidoljus som man får tidigt och sent. Sena eftermiddagar med sol och mörka moln ovanför är väldigt läckert.

Alltid kul att se dina foton. 👍