Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 209 ggr
MissClue
0

Vilken fågel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick tyvärr ingen bra bild på en fågel som flög framför min bil för att sedan landa i ett träd. Min första tanke var en stor uggla men sedan såg jag att det var en större rovfågel. Är det någon som kan tyda arten trots att inte huvudet är med på bild? Fågeln sågs vid Ravlunda skjutfält vid Havväng

I love not man the less, but Nature more…

Rådjurstoken
1

Inte helt lätt att se, men jag gissar på ormvråk.

Olle

Taggeman
1

Som sagt inte lätt men en gissning är fjällvråk som är på flytt.
Många obs i Skåne nu.
Min gissning baserar på den ljusa färgen o att det är ett
svart bad längs ner på stjärtfjädrarna även näbben ser klen ut.
Ormvråk har flera svarta band längst ut på stjärtfjädrarna.

Det fin duktiga fågelskådare i den här gruppen som ger snabba svar på kluriga fåglar.
https://www.facebook.com/groups/435050696530087/about

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Artbestämning av Fåglar har 11 437 medlemmar. Syftet med gruppen är att hjälpa varandra med knepiga artbestämningar utifrån foton eller detaljerad...
Vixxen
0

Fråga inne på Fågelskådning iFokus också!

MissClue
0

#2 Tack för tipset, jag ska kika in i den gruppen. Mkt lik fjällvråk.

MissClue
0

#3: Va spännande, visste inte att det fanns här inne på ifokus

MissClue
0

#1: Jag blev så ledsen när den hann flyga iväg innan jag fick en bättre bild. Tack för förslaget

Vixxen
0
Fågelskådning i fokus riktar sig till dig som älskar naturen och fågelskådning. Det spelar ingen roll om du är proffs, amatör eller bara allmänt intresserad utav fåglar, alla är välkomna. På sajten hjälps vi åt med att svara på frågor och funderingar, följa fåglarnas liv under och efter häckningsperioder hela året om. Vi delar med oss utav kunskap, arrangerar tävlingar samt försöker ha en samlad plats för samtliga ornitologiska föreningars arrangemang och nyheter. Välkommen in till oss!
Taggeman
0

#6: Såg att du fick svar på fågeln att det är en börringevråk det är en en ormvråk som är ljust tecknad.
Kul att du fick en bild på den!

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MissClue
1

#8: Ja precis! Väldigt kul att få svar och lära sig något nytt, aldrig hört om denna variant av ormvråk. Hade även en gammal bild av en unge i bo som visade sig vara en börringevråk, skönt att äntligen kunna döpa mina bilder till annat är oidentifierad.