Häger
Vad kul! Jag har i drygt ett års tid försökt hitta en häger att fota på "nära" håll, men hittills inte lyckats.
Antingen är de för långt bort, eller så har jag inte kameran med mig 😊.
Fick världens supertillfälle tidigt i höstas då mamma (?) och "bebis"-häger kom inflygande över vattnet. Det var SÅ snyggt. Då vägrade plötsligt kameran att zooma in dem och få någon som helst skärpa… Jag begriper fortfarande inte varför och var väldigt besviken.
Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge… 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Fina bilder. 👍
Tror inte att jag har sett någon häger i det fria någon gång, och ändå lär det finnas några här i närheten. Fast de ger sig förmodligen inte in i bostadsområdena, utan stannar kvar i skogen där de tydligen häckar.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Kul! 🙂 Har aldrig sett häger, vet inte om de finns här.
💖🧡💛💚💙💜
#6: hägrar är väldigt skygga fåglar och på sin vakt hela tiden. Så de är inte lätta att få syn på nära håll
#7: Hittade info på Wikipedia, där står det: "upp till södra Värmland, södra Dalarna, Västmanland och Hälsingland. Dessutom häckar den lokalt i Jämtland. På eftersommaren påträffas den ibland längre upp i landet." Har dock aldrig hört talas om den här uppe i Västerbotten så det är kanske för högt upp! Men både fåglar och andra djur som bara funnits neråt i landet har börjat vandra hit upp med åren, tack vare väderförändringar, vi har ofta långa och varma höstar numer. Vintern kommer inte förrän i dec-jan. Det är lite kul att få nya arter i trakterna! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Tack för alla fina kommentarer!!
Fina bilder på hägern! Den är nog ändå relativt van vid människor, av miljön att döma. Här på Västkusten är det gott om hägrar, men långt mellan tillfällena då jag lyckas få bilder på dem.
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#10: Ja det är den nog även om det tyckte jag var lite närgången… Bilderna är tagna på en minneslund… I Västra Götaland…
Wow!
Vad roligt med en häger!
#12: Tack!!