Canon EOS 250D eller Canon EOS 2000D
Ja, vilken ska jag välja?
Eller ska jag prova någon helt annan kamera?
Jag är amatörfotograf, under dom senaste 7- 10 åren har jag mesta bara fotat med mobilkamera. Innan dess hade jag en som liknar Canon PowerShot SX60 HS, alltså den såg ut som en system kamera men hade ett fast objektiv som inte gick att byta. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket märke eller modell det va. Jag gilla den kameran men saknade att jag inte kunde ta närbilder, det blev alltid suddigt när jag försökte.
Jag har fastnat väldigt mycket för 250D modellen men den är rätt dyr för min plånbok ca 6000-7000 kr som billigast och svår att få tag i. Vet inte om det är en utgående modell och det är därför den är svår att hitta?
Så jag sökte lite och hitta då 2000D modellen som jag också gillar. Verkar vara lite lättare att få tag i, bla på mediamarkt för ca 4300:- vilket är ca 2- 3 tusen kr billigare mor 250D modellen.
Jag fotar mest mina egna djur, möss, hundar, katter och så klart lite ute i naturen. Just mössen och när jag får mus ungar vill jag kunna komma nära. Sen vill jag kunna få bra skärpa när jag tar bilder på mina akvarie fiskar.
Vet att jag troligtvis behöver ett makro objektiv, tror det heter så, men först måste jag bestämma vilken kamera jag ska välja.
Ni som är kunniga inom kameror och fotografering vad har ni för råd och tankar att ge mig. Finns hur mycket som helst som jag inte har en aning om när det kommer till kameror och att fota. Men jag är inte rädd för att lära mig något nytt.
250-modellen helt klart. Betydligt nyare kamera vilket lär betyda betydligt bättre brusegenskaper och dynamiskt omfång. Bättre autofokus lär 250D ha då den har sk Dual Pixel samt även ögonigenkänningfokus (eye-af).