Bubblig hund (foto)
Försökte fota svart valp i snöoväder. På varje bild blev valpen "bubblig". Varför?
Har jag för lång slutartid så att snöflingorna hinner röra sig för mycket?
Är det ljuset som speglar sig i (blöta) snöflingor som ger den effekten?
Jag hade plussat på med exponeringskompensation i förväg för att slippa grå snö. Kan det ha påverkat?
Annat?
Har ljusat upp den här bilden lite ytterligare för att visa bubblorna tydligt. Men bubblor finns på samtliga bilder (även på de som i övrigt är OK).
Men hur fotar jag utan att valpen blir bubblig? Inte min valp så kan inte gå ut och bara testa… Nästa gång vill jag att bilderna blir bättre 😊
Kollade runt lite på nätet och hittade även en bild på ljus hund med likadana bubblor/cirklar i luften runt i kring vid just snöfall….?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
För att du inte ska få bubbliga hundar gäller att du inte fotar i snöfall.
Oavsett slutartid kommer snöfallet att påverka bilden.
Sen kan det bli bubbligt om linsen fått snö på sig.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 Fast nu vill jag ju lära mig att kunna fota just i snöfall med ett så bra resultat som möjligt… Att avstå från att fota gör mig inte till en bättre fotograf.
Det förstår jag att det är snöfallet som gör hunden bubblig (sett samma fenomen på andras bilder).
Med slutartiden bör man dock kunna variera effekten av snöfallet.
Linsen hade inte den mängd snö på sig som antalet bubblor på bilderna (har rel. långt "solskydd" på objektivet som håller mkt av snöflingorna borta) och det fanns bara ett fåtal "prickar" att torka bort på linsen vid hemkomst.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2021-01-29 11:59 av Uppkatten
#2: Du får olika effekter om du har lång respektive kort slutartid.
Lång slutartid får du streck av snöfallet och oskarp hund.
Kort slutartid får du prickig snö och skarp hund om man ska generalisera.
Sen finns det filter och efterbearbetning av bilden som du kan göra.
Sen beror det på hur snön faller vilket typ av flingor det är.
- Redigerat 2021-01-29 12:14 av Pyttelite
Jo, jag vet. Det var därför jag undrade om slutartiden var för lång, och om jag kunde få färre bubblor (men en fortfarande prickig valp) om jag hade kortare slutartid.
Provat redigering i photoshop men blir inte nöjd (vill ha ett bättre resultat än så).
Och vill lära mig att fota så bra som möjligt i första hand, inte ta bort bubblor i efterhand.
#4: Det är aldrig samma förutsättningar när det gäller snö har jag lärt mig så du får prova dig fram.
Du kan ju se bilden direkt och slipper vänta ngn vecka så prova dig fram med ett stort antal bilder.
- Redigerat 2021-01-29 12:36 av Pyttelite
Jo, men jag ville ha tips på vägen när jag ska prova mig fram, så jag vet i vilken ände jag ska börja mixtra med inställningarna.
För att få bort bubblorna så måste jag förstå mer exakt vad som orsakar dem.
Om det är slutartiden i sig, ljusförhållandena, hur blöt snön är, om användandet av exponeringskompensation påverkat o s v.
Valpen träffar jag väldigt sällan, så det är inte att bara gå ut och prova.
Nästa gång vill jag VETA hur jag ska göra för att förbättra förutsättningarna för bra bilder även om det skulle vara snöoväder då med.
Dumt att mixtra med slutartiden (som jag ändå ska förkorta lite för bättre skärpa), om det är ngt helt annat som ger just bubbeleffekten, tänker jag.
Olika snöflingor verkar ju i så fall ha hanterats olika av kameran (om vissa blir bubblor och andra inte…)?
Blir slutartiden tillräckligt kort riskerar man därtill högt ISO och ökat brus, vilket inte heller är kul.
#7: Du får testa dig fram med olika slutartider och skärpedjup när du har din modell framme just pga av att det alltid är olika förutsättningar.
Förutsättningen att man ska kunna lära sig är att man har många bilder att utgå ifrån.
Jo, det har jag koll på, men jag gissar att det finns fler som råkat ut för fenomenet före mig, och som kan tipsa så att jag slipper uppfinna hjulet fullt ut två gånger. Visst är förutsättningarna olika, men det hindrar ju inte att det finns tips och råd som hjälpt andra före mig och som jag kan få ta del av.
Alla kameror är olika, och ska ställas in olika för "samma" effekt, men fortfarande så tror jag att det finns de som har erfarenhet av det här (t ex vid fotografering av svart hund) och som kan tipsa om att "så här löste jag problemet". Sedan är det upp till mig att omsätta det med just min kamera.
Det är alltså inte rådet "att prova dig fram" som jag är ute efter, utan snarare "så här löste jag problemet". "Ja, det är ffa slutartiden du ska fokusera på". "Dra ner på exponeringskompensationen och använd centrumvägd ljusmätning samt….." o s v…
Så här, om vi skall göra ett försök med "bubblorna".
Bubblorna är helt enkelt reflektioner, snöflingorna reflekterar ljus. Flare/lensflare kallas det på engelska och det finns ganska mycket om det på nätet. Det vanligaste är att man får det från sol, och reflektionernas former beror lite på hur många linselement det finns i objektiven osv. Jag är inte teknisk världsmästare eller så, så jag går inte in på det mer än så för då riskerar jag att fara med osanning :)
Det som det handlar om är alltså att hantera ljuset i det som reflekteras. Motljusskydd eller kanske ett filter kan hjälpa till. Att undvika allt för små (höga siffror) bländartal är också bra (och motsatt, när man t.ex. vill ha strålar från lampor i kvällsljus skall man ju ha liten bländare).
Läs gärna mer, t.ex. på nedanstående två länkar finns lite info (engelska):
https://www.lightstalking.com/reduce-lens-flare/
mvh Martin
#10 Tack för tips, ska sätta mig och läsa så snart jag hinner. Hade ett ordentligt motljusskydd på kameran, bländarvärde f/5, och använde ett HOYA UV-filter.