Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettallmänt
Läst 119 ggr
Uppkatten
7

Kungsfiskare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så dagens möte med den lilla Kungsfiskaren… 😊 I dag hade han bråttom vidare…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rådjurstoken
1

Oj, här har du lyckats fånga vår färggrannaste fågel på bild! Jag tror bara att jag har sett kungsfiskare i Sverige vid ett tillfälle, trots att den ska finnas häromkring.

Olle

Uppkatten
0

De är så otroligt vackra! Och snabba!

Väldigt svåra att fånga på bild när de flyger. Men nu i vinter har de visat sig ofta längs ån. Och det är lättare att fota dem nu när det inte är en massa blad att gömma sig bland.

Så det blir säkert fler promenader längs ån nu i vinter. Är en sträcka på många kilometer där de syns till regelbundet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

kara_murray
1

Oj!! Så vacker bild!!❤❤❤❤❤

Magi-cat
1

Så fin och så roligt att ha sett den! 😻

Hoppas nu att den klarar vintern! 🤗

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sabah
1

Den ser väldigt exotisk ut! Första gången jag såg en sådan på bild trodde jag inte att det var en inhemsk fågel! Har aldrig sett någon i verkligheten, de finns kanske inte på mina breddgrader!?

Fin bild! 😊

💖🧡💛💚💙💜

majlar
0

Fin bild

Rådjurstoken
2

#5 Nej, eftersom den är beroende av öppna vattendrag hela året kan den inte finnas så långt norrut. Men så länge det finns öppna hål där den kan snappa åt sig en liten fisk då och då, tycks den inte ha något emot att det är kallt och fruset runt omkring. På tyska heter kungsfiskaren Eisvogel, dvs "isfågel".

Olle

Sabah
0

#7: Ah, jag förstår! Då vill den inte vara här uppe, dåligt med fisk, den här årstiden i alla fall! Men vem vet, klimatförändringarna har gett oss långa, varma höstar så det dröjer länge innan isarna lägger numer. Det har börjat dyka upp både växter och djur här som inte funnits förr!

💖🧡💛💚💙💜