Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 70 ggr
Rådjurstoken
5

Bara att hugga in!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Koltrasthonan hugger in på talgen.

Carmarino
0

Härligt att komma till dukat bord. 😋

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rådjurstoken
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är det! Här är en till som hugger in. En större hackspett som gillar mina hemlagade energiblock.

Sindri
0

Vilka bilder. Hackspetten var ju helt otrolig! Har du använt stödblixt?
Berätta gärna om dina energiblock! Jag har talg hemma och har funderat på att fixa något till fåglarna. Men det måste vara rått- och ekorrsäkert.
Kan man spänna upp en lina mellan två träd och hänga en boll därifrån?

Carmarino
0

#2: Hemlagat är bäst. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rådjurstoken
0

Jag använder sällan blixt överhuvudtaget. Här var det snett motljus som dessutom reflekterades av den vita snön.

Till energiblocken smälter jag lika delar smör, ister och kokosfett i en kastrull och häller blandningen i något gammalt smörpaket eller liknande. Om man vill kan man blanda i lite frön, havregryn, russin osv. In i kylskåpet med det och låt det stelna, och efter något dygn passar blocken perfekt i hållarna på sidorna på mitt foderhus. Efter samma recept kan man också göra "talgbollar" genom att hälla den smälta blandningen i t ex en yoghurtburk och hänga ner ett snöre med en liten sten fastknuten längst ner. När det har stelnat nästa dag, hänger jag upp "bollarna" (utan yoghurtburken förstås) i närmaste träd. Mycket uppskattat! Att hänga dessa "bollar" (eller en talgbit) på en smal, hal lina är säkert värt att prova om du inte vill ha oönskade gäster.

Olle