Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 126 ggr
Rådjurstoken
4

Rådjur i snöfall

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag snöar det ymnigt här på Västkusten.

Rådjurstoken
3

Titta gärna in på https://www.svt.se/vader/tittarbilder-vecka-7-4 under dagen, eller på programmet "Sverige idag" i SVT2 i kväll, där några väderbilder brukar visas i slutet strax före 18.00. Jag tror att någon av mina rådjursbilder har goda chanser att komma med där.

Se hur vädret ska bli där du befinner dig – timme för timme. Här kan du även läsa månadskrönikor, lära känna SVT:s meteorologer och hitta läsarnas väderbilder.
Magi-cat
0

Rådjur i snö. 😻

Kul om dina fina bilder är med på flera ställen! 🌺

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
0

Tur att de har vinterpälsen på. 😍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Sabah
0

Vackra! ❤️

💖🧡💛💚💙💜

Rådjurstoken
3

Tack för era kommentarer. Nu är en liten ungbock framme i snön också.

Magi-cat
0

Roligt att de ser ut att ha klarat sig bra! 🤗

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
4

Visst har de klarat sig bra. Nu har ett helt gäng varit framme ett tag, så det var bara att låta kameran smattra. 😊

Rådjurstoken
4
Rådjurstoken
4
Rådjurstoken
4
Rådjurstoken
4
Rådjurstoken
4
Rådjurstoken
4
Rådjurstoken
4
Rådjurstoken
4
Rådjurstoken
4
Rådjurstoken
4

Det är så roligt när ett helt gäng är framme samtidigt.

Sabah
1

Kul! Fina damer och herrar! 🙂 Tycker att ungbocken i #5 har lite samma färg som Goldie, eller är det min mobilskärm som lurar mig?

💖🧡💛💚💙💜

Rådjurstoken
1

Visst kan hans färg skifta lite åt det hållet, men det kan också bero på hur ljuset faller. Nu är en av bilderna med på SVT:s hemsida. Om ni går in på https://www.svt.se/vader/tittarbilder-vecka-7-4 och klickar på "visa alla" under bilden där, och scrollar ner en bit, så kan ni se den. Det ökar chansen att den också visas i "Sverige idag" i SVT1 i kväll, ca 17.55! 🙂

Olle

Se hur vädret ska bli där du befinner dig – timme för timme. Här kan du även läsa månadskrönikor, lära känna SVT:s meteorologer och hitta läsarnas väderbilder.
Carmarino
1

Är det några av dina "gamla bekanta" eller är det nya bekantskaper? 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
1

#19: Håller tummarna för att den kommer med. 👍😍

Rådjurstoken
3

Nej, den var inte med. Men kul att den kom med på hemsidan i alla fall. Om några av de här rådjuren är gamla bekanta vågar jag inte säga. Precis som vi förändras de med tiden, och när de är så många är det stor risk att det dyker upp dubbelgångare. Rågeten med snö på ryggen i #0 skulle kunna vara Viola eller Agata, men det tycks finnas åtminstone fyra sådana rågetter som är ganska snarlika. Innan det blev riktigt mörkt idag såg jag fem rågetter och två bockar samtidigt, och ingen av bockarna hade några horn än. Och jag vet att det finns minst tre bockar vars horn är stora nog att kunna ses på långt håll. Tidigare i vinter har jag som mest sett tio rådjur samtidigt - och det finns så gott som alltid fler rådjur än man ser. Alltså bäst att inte vara alltför säker på vem som är Bill, Bull, Bruno, Gråbo osv, eller ens på att de ännu lever. Varje höst blir ju en del rådjur (särskilt bockar) skjutna, vilket leder till att nya djur tar de lediga reviren i besittning.

Olle