Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 266 ggr
Rådjurstoken
9

Svart huggorm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En nästan helsvart huggorm hittade jag vid en vägkant igår. Med en pinne petade jag undan den en bit, för det skulle vara onödigt om den blev överkörd.

Magi-cat
1

Det var snällt av dig! Hoppas den fattar att hålla sig undan bilar.

Vi har svarta huggisar hos oss. Man brukar mest se dem vår och höst. Jag gillar inte ormar något vidare, inte på nära håll. Sämst tycker jag om att se dem i kattens mun, vilket har hänt. 🤐

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
1

Fin bild. Det är väl lite för svalt än så länge för att ormarna ska vara riktigt på alerten, så det var bra att du hjälpte den åt rätt håll.

Å andra sidan verkar huggormar vara lite tröga året om. För en del år sedan körde jag på en liten grusväg med lite gräs mellan hjulspåren. Såg att det låg en gren tvärsöver mittsträngen och körde sakta för att den inte skulle fastna i underredet på bilen. Tittade sedan i backspegeln för att kolla så att den inte gjort det. Till min stora förvåning såg jag då att "grenen" ringlade iväg mot vägkanten. Förmodligen blev huggormen irriterad över att ha blivit störd i solbadandet. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
1

Fin bild även om inte jag heller är så förtjust i dem! Har stor respekt för dem då de kan ge giftiga bett. Är nog mest rädd för katten skull, min tar dem också, hittade en tredelad huggorm framför bron i fjol!

💖🧡💛💚💙💜

• Redigerat 2021-05-03 09:17 av Sabah
Magi-cat
0

#3 😨🙀

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Draken
0

Jättefin bild 😍

De angriper sällan om de inte känner sig hotade :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Carmarino
0

#5: Nej, de kör med "bättre fly än illa fäkta". 👍
Följde en gång efter en huggorm på rätt nära håll. Tror jag var några decimeter ifrån som närmast. Det var på en hed med kortklippt gräs, så huggormen hade ingenstans att gömma sig. Den verkade inte direkt gilla att jag följde efter den, men gjorde ingen ansats till att ens försöka gå till angrepp. Till slut hade den ringlat sig vidare mot ett ställe där det var lite högre gräs och låga buskar, och där kunde den försvinna utom synhåll för mig. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Draken
0

#6: Japp det gör de 🙂

De flesta bett av huggorm beror faktiskt på att man trampar på dem ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-05-03 11:56 av Draken
Carmarino
0

#7: Ja, så är det. Det gäller att gå med tunga steg om man befinner sig i ormrika marker (så att ormarna märker att man kommer). 😊

Min bror råkade ut för en rätt rolig sak en gång, fast han tyckte inte det var så kul medan det hände. Han hade trätofflor på sig - rätt nya och inte alltför nerslitna - och befann sig ute i en liten skog. Han stod stilla av någon anledning, och upptäckte efter ett tag att en liten huggorm ringlade fram - under hans trätofflor, mellan klacken och sulan. 😄

Sabah
0

Visst är det sällan de angriper, de levande huggormar jag har sett har snabbt ringlat iväg förutom en ormunge som förmodligen satt sig i försvarsställning när den såg min hund. Jag såg på håll att hunden som var bunden betedde sig konstigt, det var som att hon skyggade för något på marken. Vid en närmare undersökning upptäckte jag den bruna ormungen och kunde ta med hunden därifrån, oskadd. Puh!

Har för mig att någon av hundarna vi hade när jag var barn blev biten. Det gick bra men man vill ju inte att det ska hända fler gånger!

En kompis häst, Nordsvensk, blev biten för många år sedan. Hon kom hem från jobbet på em och hittade hästen väldigt slö, det dröjde också innan hon fick dit en veterinär, hon bor inte så centralt. Det gick dock bra i alla fall! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Rådjurstoken
0

Oj, detta med ormar intresserar och engagerar tydligen. Visst får man ha koll på hundar och katter på platser där det är gott om ormar, men som alla djur vill ormarna helst ha lugn och ro. Platser med mycket liv och stoj (som lekplatser) ogillar de skarpt.

Olle

Draken
1

#9: Äspingarna är faktiskt farligare på så vis att de kan attackera om de blir skrämda, de har inte lärt sig att det är bäst att hålla sig undan ;)
Men om man lever om, så drar de också sina färde. Vi brukar ha bilen igång ett tag när vi kommer till stugan, där är det mycket huggorm men de skräms iväg av vibrationerna från bilmotorn :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Vixxen
1

Säger bara: TVI VALE för orm!

Draken
0

#12: Ormar är inte värre än andra reptiler, snarare tvärt om ;) Men jag vet ju att det finns många som är livrädd för ormar.

Jag har orm själv, och många av mina bekanta är väldigt skeptisk och nervös när de går förbi terrarierna ;) Men samtidigt är de och väldigt nyfikna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Vixxen
1

#13: Jag är inte livrädd för ormar. Har vänner som är ormägare och kan förstå tjusningen, men upplever dem som ytterst obehagliga och oberäkneliga.

• Redigerat 2021-05-08 15:11 av Vixxen
Draken
0

#14: Ormar är fascinerande djur,men ja, de kan nog vara lite oberäkneliga ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Tarotstollan
1

Jag tycker ormar är obehagliga men tittar gärna på dem om de är inlåsta!😁

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Grodan
1

#0 Fint rött öga 💗

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️