Ekorrar
Fortfarande håller ekorrarna till här, även om de inte har så mycket mat att hämta längre.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Alldeles nyss kom grannens katt springande med en stor ekorre i munnen. Det är andra gången jag ser det i år, och jag kan bara hoppas att det inte var en mamma som hade ungar i boet. En anledning att inte hålla kvar ekorrarna med mat när värmen och grönskan kommer.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Fina bilder på Kurre! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Fina bilder, men tråkigt med katten. Mina katter är innekatter så de jagar tack och lov inget större än möjligen flugor och andra småkryp som förirrat sig in i lägenheten.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Vackra bilder! 😍
Alltid tråkigt när det händer.😢 Men så är det i naturen.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Tack för era kommentarer till mina bilder. Att katten tar ekorrar tycker jag inte riktigt kan jämföras med när t ex mården eller höken gör det. Katten är ju ingen naturligt förekommande art i våra marker och bidrar därmed inte till balansen i naturen på samma sätt. Dessutom har katten förhoppningsvis en ägare som i så fall har ett ansvar att se efter sitt djur så att det inte orsakar någon skada - även om alltför många ägare är dåliga på att ta det ansvaret. (Detta handlar alltså inte om ifall man tycker om katter eller inte. Man måste ta sitt ansvar i alla fall.)
Olle
- Redigerat 2021-05-09 10:58 av Rådjurstoken
#6: Ja, men tyvärr är det alltför många som anser att katter är "vilddjur" som måste få gå fritt och få utlopp för jaktinstinkterna. Mina två katter föddes utomhus av två katthonor som förmodligen blivit utslängda av någon som inte ville ha kvar dem längre. När de flyttade hem till mig så hade de levt utomhus ca ett halvår, fast de hade blivit matade av snälla personer som hade koll på dem.
Katterna har inte haft några som helst problem med att ställa om sig till innekatter. De har en balkong att vara på om vädret tillåter, men de brukar oftast inte stanna ute så länge. Det är varmare och mysigare inomhus - och så slipper de jaga maten själv. Den serveras färdig att äta utan att de behöver jaga och döda den först. 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Helt riktigt, många har konstiga uppfattningar om katter. Fint av dig att ta dig an två katter som knappast hade klarat sig annars.
Olle
#8: Det finns så många katter som behöver ett hem, så jag föredrar att ta hand om sådana. Egentligen hade jag tänkt vänta tills min dåvarande katt inte fanns längre, men det började bli vinter och kallt, och ungarna behövde ett hem, så därför blev det lite tidigare än beräknat. Men de har fyllt 11 år nu, så det är ett tag sedan. 😊