Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 225 ggr
Condor
6

Sköldpadda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här sköldpaddan upptäckte vi för 2 dagar när vi var ute i naturen för att promenera.

Sabah
0

Att ni fick syn på den! Vacker naturbild! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Condor
0

#1:

Det är en kärrsköldpadda, som är "nära hotad" och därför mycket sällsynt. Vi upptäckte den för första gången redan förra året. Då brukade den alltid sola på en annan trädrot som stack upp ur vattnet. Den trädroten befinner sig just nu under vatten, för att vattnet i floden är högre just nu, så vi gick omkring och letade på andra ställen i floden och så hittade vi den.

Det verkar att vara den enda sköldpaddan i trakten, så den måste vara ganska ensam. Dom blir upp till 70 år gamla och inte större än den som vi fotade, så den är säkert mycket gammal.

Sabah
0

#2: Ah, ni är gamla bekanta! ☺️ Kul att ni hittade den igen!

Tråkigt att den både är hotad som art och ensam individ i området!

💖🧡💛💚💙💜

Condor
0

#3:

Vi skulle ju gärna placera ut några vänner åt den. I alla fall är det den enda som vi har upptäckt tills nu.

Sabah
0

Man vill gärna hjälpa ensamma individer! 🐢🙂
Hoppas att det dyker upp några vänner! Visst kan de färdas ganska långt, har för mig att de följer med havsströmmarna men är de sällsynta förstår jag att förhoppningarna inte är så stora..

💖🧡💛💚💙💜

Condor
0

#5:

Vi har ju inga hav i Österrike. I vanliga fall förekommer dom här i Donauområdena, men det uppskattas bara leva mellan 1.000 och 1.500 exemplar där. Det här är dock en annan mindre flod, som mynnar i Donau ungefär 20 km längre bort.

Sabah
0

Jag förstår! De finns i Donau i alla fall så vi får hoppas det finns någon/några äventyrslystna sköldisar som beger sig till de här trakterna! 🐢🐢🙂 (om denna är gammal kanske den inte är så resvillig själv)

💖🧡💛💚💙💜

Rådjurstoken
0

Vacker bild på sköldpaddan i sin grönskande miljö! Först blev jag rädd att någon hade hittat någon potentiellt invasiv sköldpadda i någon svensk sjö, men när jag läser kommentarerna förstår jag att sköldpaddan i högsta grad har hemortsrätt där den sitter på grenen. Bara att instämma i alla förhoppningar att den snart ska hitta några kompisar och att man ska kunna rädda arten från att försvinna.

Olle

Condor
0

#8:

Vi blev i alla fall glada när vi hittade den i år igen. Vi gick längs floden flera gånger och tittade på alla grenar i vattnet. Men den där är den enda sköldpaddan som vi tills nu har hittat. Den verkar inte förflytta sig längre bort, utan verkar att ha ett område av ett par hundra meter där den håller hus. Därför är det nog ingen stor chans att den hittar andra av sin art just där. Den får väl hålla till godo med oss som vänner.

Condor
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår sköldpadda finns fortfarande kvar. När vi promenerade här i våras var vi ganska chockade, för att dom hade huggit ner alla träd och buskar på den ena sidan av floden och tagit bort trädstammar och grenar som befann sig i floden. Vi hittade inte sköldpaddan längre och det fanns heller inga grenar i floden som den skulle ha kunnat ligga på.

Vi undrade om dom hade skrämt iväg sköldpaddan från sitt område och undrade om den över huvud taget fortfarande lever, eftersom vi aldrig såg den mer. Men för 2 dagar, när vi promenerade där igen, upptäckte vi den. Eftersom det inte befinner sig grenar i vattnet längre, fick den hålla till godo med en sten. Men vi är glada att vår vän fortfarande finns där.

Sabah
1

#10: Kul att återse den, men det var trist att miljön förändrats! 🐢🌿

💖🧡💛💚💙💜

Condor
1

#11:

Ja, vi har ingen förklaring till att träden hade fällts där. Men i alla fall glädjer det oss att vår vän finns kvar.

Carmarino
0

#12: Kan ni inte ta med en kraftig gren - om ni hittar någon - och lägga ner den till sköldpaddan?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Condor
0

#13:

Dom har ju rensat bort alla träd och grenar.

Carmarino
0

#14: Finns det ingen gren någon annanstans som ni kan ta med dit?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Condor
0

#15:

Jag vill ju inte såga av en och det behövs en ganska stor och tung gren för att den inte ska flyta bort med flödet i floden. Den måste ligga på botten av floden eller vara så stor att den största biten ligger på land.

Carmarino
0

#16: Då får vi hoppas det räcker med stenarna.