Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 111 ggr
Rådjurstoken
7

Daphne har fått barn!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår kväll var Daphne ute på ett fält och betade maskrosor.

Rådjurstoken
6

Hon var betydligt smalare än när jag såg henne sist.

Rådjurstoken
6

Och minsann - hade hon inte ett juver? Hon måste ha ett kid i gräset någonstans.

Rådjurstoken
6

Daphnia verkade nyfiken och försökte försiktigt närma sig sin mamma flera gånger.

Rådjurstoken
5

Men hon var inte välkommen!

Rådjurstoken
5

Gång på gång jagade Daphne iväg sin fjolårsdotter.

Carmarino
1

Stackars Daphnia, men så är det ju att vara rådjur. Hoppas det nya kidet klarar sig så att vi kanske får se det så småningom. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rådjurstoken
8

Jag stod och tittade på dem ganska länge, och hoppades att Daphne så småningom skulle gå till sitt kid. Till slut såg jag något som rörde sig lite nere i gräset, kanske 15 meter framför mig. Där låg ju det lilla fläckiga underverket! Jag knäppte den här bilden, varpå kidet lade sig platt mot marken så att jag inte såg det längre. I en så känslig situation är det inte läge att gå närmare, för ingen bild är värd en sådan störning. I stället gick jag en bit bort och satte mig, halvt dold av högt gräs, och hoppades att Daphne då skulle gå till kidet. Men när hon fortfarande inte gjorde det, gick jag därifrån och cyklade hem. Ett nyfött kid bör man ju låta vara i fred så mycket som möjligt. Man kan inte vara nog försiktig - även om jag förstås hoppas få se mer av dem framöver.

kara_murray
2

Men så roligt!! Och vilken söt litet kid!!! Och som vanligt fantastiska bilder!!!🥰🥰🥰🥰

Carmarino
2

#7: vilken liten sötnos. 😍
Ja, du gjorde helt rätt i att låta dem vara ifred. Tänk om flera hade resonerat som du. 👍

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2

Grattis Daphne! 🤗💗 Underbara lilla kid! 💗
Tack för att vi får se de fina bilderna!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
1

Tack för era kommentarer! 🙂

Olle

Uppkatten
0

#7 Helt rätt inställning! Så här års får vi vara extra försiktiga i naturen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.