Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettallmänt
Läst 115 ggr
Uppkatten
6

Sothönor och punk-ungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sothönorna och deras små punk-ungar är tillbaka i viken igen! Jag njuter! Här är det mamma (?) sothöna som läxar upp en av sina små.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
5

En unge till…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4

Tyvärr har jag inget photoshop just nu, så det får bli lite oredigerade bilder 😊.

Carmarino
1

Sothönor har jag sett många gånger, men jag kan inte minnas att jag har sett deras ungar. Kul att se deras väldigt speciella utseende. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
1

Underbara! 😻 Sothöneungar har jag aldrig sett.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
0

De är helt otroligt ful-söta! 😊 I naturen är ju skarpa färger som rött och orange ofta "varningsfärger", så jag undrar om de fått sina färger som skydd mot predatorer…?

Sabah
0

Jättefina bilder! Fulsöta, är de! 🙂

💖🧡💛💚💙💜

Rådjurstoken
0

Trevligt med sothönsungar! Intressant teori detta med att ungarnas röda färg skulle kunna vara en varningssignal. Så gott som alla däggdjur (utom människor och apor) är ju färgblinda, alltså även t ex rävar och minkar. Men de flesta fåglar ser färger bra, även rovfåglar om jag har förstått rätt. Jag har aldrig hört förr att varningsfärger skulle skydda småfåglar från sådana, men det är som sagt en intressant tanke.

Olle

Uppkatten
1

Dock ser många däggdjur, såsom t ex hundar och katter, fler färger än vad man tidigare trott. De ser inte enbart svart-vitt.

Uppkatten
0

Här hittade jag en annan förklaring till varför ungarna ser ut som de gör:

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/12/191231111817.htm

• Redigerat 2021-06-04 07:09 av Uppkatten
Rådjurstoken
1

Intressant artikel! Föräldrarna gillar färggranna ungar och låter dem få mest mat! 👍

Olle

Uppkatten
0

I början verkar emellertid rätt många av ungarna dö (bl a pga svält/matbrist), och föräldrarna tycks inte bry sig om någon av ungarna extra. De som kläckts tidigt och tar för sig av maten klarar sig bäst. Men efter en kort tid blir ungarnas färg av betydelse. Mamman och pappan delar upp ungarna mellan sig, och sköter varsin del av kullen. Både mamman och pappan får varsin favorit-unge, och väljer då de färggrannaste ungarna. De färggrannaste ungarna är kläckta sent och behöver extra mat och omvårdnad för att överleva (så att de kan sprida föräldrarnas gener vidare, vilket är målet för föräldrarna). Favvo-ungarna får på det här sättet chansen att växa ikapp. Dock återstår att förstå varför ungarna blir SÅ färggranna (och där kanske min hypotes om predatorer skulle kunna komma in?). Ja, ungefär så förstod jag artikeln. "Ornament" (utsmyckningar) som det talas om i artikeln är annars mest vanligt hos handjur för att honor ska tycka att de är snygga och välja just dem som partner/far till avkomman.

Hittade förresten en bildserie på nätet där en trut sväljer en hel sothöne-unge - levande….

Sothönorna själva är förresten inte alltid helt snälla med sina ungar de heller, läste jag. Det händer t om att de dränker ungar…