Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 73 ggr
Rådjurstoken
6

Från Daphnes marker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår kväll gick Daphne och betade på sitt fält med smörblommorna.

Rådjurstoken
4

När hon sakta drog sig upp mot en fårhage (för tillfället utan får) fick jag se en yngre råget nära stängslet. Kunde det vara Daphnia?

Rådjurstoken
4

Observera stängslet! Det är av en typ jag inte kan rekommendera där det finns rådjur (som ju finns nästan överallt). Hålen mellan trådarna är lagom stora för att ett halvstort kid ska kunna hoppa igenom. Försöker mamma följa efter, kan hon mycket väl fastna och dö.

Rådjurstoken
4

Döm om min förvåning då jag efter ett tag fick se att den unga rågeten hade ett stort juver. Alltså kunde det inte vara Daphnia eller något annat smaldjur. Hon måste vara minst två år och ha minst ett kid.

Rådjurstoken
4

En bild till på den unga rågeten.

• Redigerat 2021-06-18 13:53 av Rådjurstoken
Rådjurstoken
4

Daphne är en beskyddande mamma, och det är inte alltid lätt att komma nära familjen när kiden är hos henne.

Rådjurstoken
5

En bild på Daphne och kiden från i morse.

Sabah
0

Härliga bilder! (även om det såg farligt ut med stängslet)

💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
0

Trist med stängslet men fina bilder som vanligt, och roligt med den nya bekantskapen. Tur att Daphne är så beskyddande. Det behövs.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Rådjurstoken
1

Tack Sabah och Carmarino! 🙂

Olle

Magi-cat
0

Vackra bilder! 😻

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
1

Tack Magi-cat! 🙂