Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 89 ggr
Rådjurstoken
6

Kvällens rådjur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är tydligt att rådjuren trivs på min matplats även nu på sommaren. Inte så konstigt egentligen, för även om foderställen är tomma försöker jag ju ändå göra en fin miljö för djuren. Det ska vara vildvuxet, så att det är lätt att gömma sig i den höga växtligheten. Mycket örter och små buskar av olika slag är bra, för rådjur är inte gräsätare utan främst örtätare. Träd är bra i lagom mängd, men inte så mycket att de skuggar markvegetationen för mycket. Här är en råget framme i kväll.

Rådjurstoken
4

Hennes ljusa "bläs", som tydligt slutar mellan ögonen, visar att det inte är samma råget som var här igår kväll.

Rådjurstoken
5

En stilig, vuxen bock har också varit framme i kväll.

Rådjurstoken
5
Rådjurstoken
5
Rådjurstoken
5

Det är roligt med så fina besökare.

Tarotstollan
0

De är så fina!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Uppkatten
0

Jättefina bilder och rådjur! 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Carmarino
0

Fina bilder som vanligt. Klart att de trivs hos dig. De känner sig nog trygga där.

Är lite fascinerad av att de har så bra koll på dig. Vad jag har förstått så sitter du väl inte särskilt nära när du fotograferar?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rådjurstoken
0

Tack för era kommentarer. Bilderna i den här tråden är tagna från mitt öppna köksfönster på kanske 25-30 meters håll. Går jag ut blir djuren genast mer oroade. Och som sagt, den höga växtligheten ger djuren trygghet. På en öppen, välklippt gräsmatta hade de inte alls varit lika orädda.

Olle

Carmarino
0

Och ändå tittar rådjuren direkt in i din kamera. De måste ha en fantastisk syn - och/eller luktsinne kanske?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rådjurstoken
1

Ja, rådjur har mycket skarpa sinnen. Hade de inte haft det, hade de knappast överlevt. Allra bäst är lukt och hörsel, så om man ska smyga på ett rådjur gäller det att vara knäpptyst och att röra sig mot vinden så att djuret inte får vittring. Beträffande synen kan de ha svårt att urskilja stillastående föremål, men så fort man rör sig det minsta blir man avslöjad.

Olle