Skogsutflykt
Cyklade upp till en liten tjärn i skogen. 27 grader varmt. Göken gol på avstånd. Nötskrikan och dess unge skränade. Trollsländorna flög, och salamandrarna (?) simmade. Och mitt i det - en simmande snok. Tror jag har hittat mitt sommarparadis och smultronställe för den här sommaren. Bild 1 tror jag föreställer en Trollslände-larv…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Vi får hoppas att Taggeman hittar hit. Han är expert på trollsländor. 😊
https://minafoton.ifokus.se/discussion/1390943/trollslandor-trollslandor
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#5: Det var en lång en. Förmodligen en hona.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#7: Ja, det verkar vara någon form av salamander. Kan inte så mycket om dem, och vi brukade alltid kalla dem vattenödlor. Vill minnas att de med böljande svans är hanarna, så det är nog en hona du har fotograferat.
#12 Det är synd att det är så svårt att få tydliga bilder när man fotar i vatten. Jag får läsa på och se om jag hittar något trick för bättre bilder. Här har jag använt manuella inställningar, men blir inte helt nöjd. Det grumliga vattnet gjorde inte heller saken lättare…. Vore kul att kunna fota salamandrar med bra resultat, tänker jag. 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#10 Vad häftigt att Taggeman fotat dem med macroobjektiv. Jag har också ett macroobjektiv, men tvivlar på att jag skulle få tillräckligt skärpedjup med det… Och så skulle jag behöva en gummibåt eller något för att komma tillräckligt nära…. 😁 Jag körde med ett zoomobjektiv med brännvidden 55-210.
- Redigerat 2021-07-02 17:04 av Uppkatten
Jättefina bilder på sländorna, de är inte lätta att få bra bilder på! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-07-02 17:29 av Sabah
#13: Vet inte om det finns något sätt att få skarpa bilder genom grumligt vatten. Tycker nog du har lyckats rätt bra efter förutsättningarna. 👍
#14: Tror han har övat länge - och har ett enormt tålamod att vänta ut trollsländorna. 😊
#16 Tack! Såg någon häftig film för en tid sedan om en man som fotade över och under vattenytan - samtidigt. D v s bilden visade både hur det såg ut över och under vattenytan vid ett givet ögonblick. Något sådant skulle jag vilja lära mig! 😊 Men han hade väl någon specialkamera, och ett klarare vatten. 😊
#17 "Mina" trollsländor är det svårt att komma nära, eftersom terrängen ser ut som den gör där. Hade behövt en brygga eller något… Makrofoto kräver ju att man kommer rätt nära samt att man måste ha tiden att fixa inställningarna manuellt.
Men vet också att det finns bättre macroobjektiv än det jag har… (började med ett lite billigare objektiv för att se om jag gillade makrofotografering, upptäckte snart att det är helt otroligt roligt, och en helt ny värld öppnade sig för mig…! Men har mest använt det för mindre kryp, lavar etc).
#18: Ja, för att kunna fotografera både över och under vattnet samtidigt krävs det nog speciell utrustning. Inget man kan göra med en vanlig kamera.
#19: Du får fråga Taggeman om han har några tips. 😊
#7 Suddigt men ser ut som hane av mindre salamander.
#8 Ryggsimmare
- Redigerat 2021-07-02 19:58 av TccT
#22 Tack!!! ❤
Många fina bilder här! Jag tror att #2 är en fyrfläckad trollslända (Libellula quadrimaculata).
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/