Bastardsvärmare
WOW! Vilken coool varelse. Aldrig sett förut.
Om jag reinkarneras vill jag bli en sån…
Vacker, tror inte jag sett någon sådan innan.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Håller med både i att de är vackra och jag har inte heller stiftat bekantskap med dem tidigare! 🙂 Fina bilder!
💖🧡💛💚💙💜
Trist att politikerna inte fattar hur viktiga ängarna är. Det är ju lite väl sent att ångra sig när det inte finns några pollinerande insekter kvar och inget av det vi brukar plocka och äta i naturen växer längre. 😥
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Trevligt med sexfläckiga bastardsvärmare! Det är ingen slump att den sitter på en käringtand på första bilden, för den är larvens främsta värdväxt. Bastardsvärmarnas speciella färgteckning signalerar att de är giftiga, ett skydd som de litar så mycket på att de är helt orädda - man kan peta på dem utan att de flyger iväg. Förr kallades denna art för "allmän bastardsvärmare", men nu är den tyvärr inte allmän längre.
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/