Jungfruslända, del 2.
I morse vaknade jag tidigt och eftersom jag inte kunde somna om gick jag ut i naturen några timmar med start 06:30. Träffade bl a på en jungfruslända som kunde tänka sig en pratstund och några porträttbilder. Tur att mobilen var med! 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Träffade förresten på två män i tjugoårsåldern nyligen när jag fotade Jungfrusländor. En av dem undrade om de var farliga. Jag tror det behövs mer naturkunskap, etologi mm i den svenska skolan…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vacker dam. Undrar om de hinner med utbildning om insekter i dagens skola. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag tror dessvärre inte det. Ö h t så uppfattar jag att folk har väldigt lite kunskap om djur, djurs beteende, djurs roll i samhället o s v.
Har förresten hört många märkliga funderingar när jag varit ute och fotat djur. Stod vid en vik och fotade fåglar när en lite äldre man med utländsk härkomst frågade mig var fåglarna höll till om vintern. Om de höll till under isen.
En ung kvinna frågade i sin tur sin svenska pojkvän på engelska om svanar var fåglar eller fiskar (hmmm…. ja, de har ju näbbar och vingar vilket möjligen skulle kunna vara en ledtråd…).
Och så frågan om sländor är farliga.
Jag känner att vi har kommit alldeles för långt bort från naturen, och har alldeles för liten förståelse för - och för liten kunskap om - icke mänskliga djur.
#7: Undrar om fåglarna i hans födelseland bor under vattnet på vintern? 😉
Kvinnan kanske trodde det var stora flygfiskar. 😊
Det är inte konstigt att så många håller på och plågar djur nu för tiden. De har inget förhållande till djuren, utan verkar tro att det bara är saker man kan roa sig med. 👿
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Jag tror att det fanns tankar - historiskt sett - om att fåglar höll till under isen om vintern. Men jag trodde att folk visste idag att det inte är så…
Jag tror att det kommer att få förödande konsekvenser det här med att vi kommit så långt från djuren och naturen, och inte längre förstår att det är livsviktigt för oss med djur och natur.
#9: Det var svalorna det ryktades om att de övervintrade under isen.
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php?topic=5761.0
Ja, redan nu börjar vi ju se konsekvenserna av att pollinerande insekter försvinner mer och mer. Folk tror tydligen att allting växer av sig själv och att insekter och andra djur bara är i vägen, eller enbart är till för människan att jaga.
Jättefin jungfruslända! Men jag håller med om att naturkunskapen hos vanligt folk ofta är skrämmande dålig numera. Att folk av utländskt ursprung inte vet allt om vår svenska natur tycker jag att man kan förlåta, men "ursvenskar" är inte alls bättre alla gånger. Jag hör sällan på frågeprogram i radio eller TV, men har ibland fått berättat om tävlande som har fått löjligt lätta naturfrågor och ändå svarat fel. Och så minns jag när jag fick en fråga på ett möte här i närheten: "Du skriver så intressant om dina djur, men vad är en råget? Är det en speciell sorts rådjur?" I och för sig är det ju bra att folk vågar fråga, så att de kan lära sig.
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/