Årets fotoupplevelse
Ljudet från kameran fick skogens konung att kliva upp ur vattnet som han/hon precis klivit ner i, och han/hon försvann tillbaka in i skogen… Kvar stod jag och undrade om konungen skulle våga sig tillbaka… Med viss skräckblandad förtjusning ville jag få fler bilder….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Häftigt! Älgar är så ståtliga! 🙂
Fantastiskt fin bild på trollsländan, de är ju inte så lätta att fota! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
Då plötsligt händer det något på andra sidan vattenhålet… Och det går foorrttt…..!!!! Två djur som jagar varandra, och jag har ingen aning om vad det är som plötsligt far förbi mig. Men jag hinner få några suddiga bilder…. Efter visst googlande kommer jag fram till att det är två mårdar…
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det kändes rätt bra att landa i bebodda trakter igen, och träffa en katt, men å - om man fått bygga ett gömsle vid det där vattenhålet och kunde bosätta sig där…..
Träffade dock en man som brukade vara där vid vattenhålet ofta, och han hade aldrig sett varken mård eller älg där (och förväntade sig inte heller att få göra det).
Spännande!!! Nästa gång ska jag försöka få skarpare foton på mårdarna och närbilder på älgen 😊🥰😊
Vilken trevlig dag i skogen! Det är inte varje dag man träffar på alla de djuren! 🙂 Mård, har jag aldrig träffat på!
Jättefina bilder! Tack för att du delar med dig av dina upplevelser! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#9 Sista sommardagen på ett tag, verkar det som, för nu ska det komma massor av regn. Det behövs. Men jag ville få en härlig sommarutflykt innan jag stängde in mig och såg regnet falla utanför fönstret, och 10 grader svalare ska det visst också bli. Och i dag levererade skogen mer än vanligt 😊.
#10: Då blev det verkligen lyckat! 😊
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2021-07-27 15:41 av Sabah
Vilka fina bilder du visar, och vilken tur du hade med alla djuren som kom fram och visade sig. 👍😊
Är det verkligen en snok i #7? Svårt att säga när man inte ser huvudet, men tycker nästan det liknar en huggorm. Fast det kan kanske vara en hasselsnok också.
På min lilla kamera finns valet att stänga av ljudet på kameran så att det inte hörs när man tar ett foto. Om du har det på din kanske du kan testa att stänga av ljudet nästa gång du ska ut och jaga djurens konung. Med tanke på vilken god hörsel den verkar ha alltså. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#12 Först trodde jag att det var en huggorm. Men jag såg inget mönster, och sedan tyckte jag att jag såg gula fläckar på huvudet. Men den var snabb iväg, men jag lutar ändå åt att det var en snok.
Mannen jag mötte i skogen pratade också om att stänga av ljudet på kameran. Jag har inte hittat någon sådan funktion på min kamera. Jo, jag har kunnat stänga av pip-ljudet som berättar att kameran hittat fokus. Men själva "klickandet" hörs, och jag fotar ofta i serietagningsläge (spegellös kamera). Så då smattrar det ju.
Får försöka lära mig lite mer kamerateknik 😊. Såg något avsnitt på moderskeppet om ljudlös fotografering, men det gick inte att direkt-översätta till min kamera, minns inte varför. Eller så får Skogens konung helt enkelt vänja sig 🤣.
Under Pipljud på min kamera (ingen systemkamera dock) finns valen Pipnivå, Pipton, Slutarvolym och Slutarton. Har satt Pipnivå och Slutarvolym på Av så det hörs inte när jag tar ett foto.
Vilken kamera är det du har?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Wow, vilket djurrikt ställe du har där. Avis. Mårdar är ju såååå fina 🤍🤍
#14 Jag har en Sony a6000. Pipet har jag kunnat stänga av, men däremot smattrar den ju vid flerbildstagning. 😊"Slutarvolym" är inget jag känner igen, men jag ska kolla på det senare och se om det finns 😊.
#16: Det verkar inte finnas den möjligheten på a6000.
https://briansmith.com/sony-a6000-a6300-a6500-showdown/
(Se Round 9: Silent Shooting.)
https://www.fotosidan.se/forum/threads/sony-a6000-slutarljud.168020/
https://www.sony.se/electronics/support/res/manuals/2689/26891065M.pdf
(Se sidan 93.)
- Redigerat 2021-07-27 17:42 av Carmarino
#17 OK, då vet jag! Då får Skogens konung helt enkelt vänja sig vid att jag låter lite konstigt 😊🥰🤣.
Tack för att du kollade upp det! 😊
#18: Håller tummarna för att konungen stänger öronen nästa gång du är i närheten. 😄
Eller så får jag ha is i magen och vänta tills Konungen kommit längre ut i vattnet…. Då kanske jag hinner ta fler bilder innan h*n hunnit tillbaka in i skogen igen 😊. Med risk för att han tar sig upp åt mitt håll då förstås…. 🙃😨🥰
Håller med om att ormen inte ser ut att vara klassisk snok, ser lite för ljus ut för det. Just "kompakt" brukar man ju säga om huggormen. Mönstren inte helt tydliga men det är det inte alltid heller. har för lite kunskap för att helt säkert kunna säga, och är det inte huggorm (och det är det ju inte om den har gula fläckar i nacken) så lutar jag mer åt hasselsnok än vanlig snok.
mvh Martin
#21 Jag får ta en sväng dit igen här framöver (nu ska det regna en massa dagar först) och se om jag kan träffa på "samma" orm igen. Ja, samma kan man väl inte vara säker på, men kanske en som är lik i alla fall men där jag får med huvudet. Gissar att ormar inte slingrar runt i skogen riktigt hur som helst utan håller sig till sitt område…??? Fick en känsla av att den bodde där den försökte slingra sig in.
Oj, vilken händelserik dag! Jag blir riktigt avundsjuk. Mård har jag bara sett kanske tio gånger (högst) och aldrig fått någon bra bild på. Men du har fått en helt okej bild på mården som hoppar iväg. Grattis! Kanske var de två mårdarna så upptagna med varandra att de inte märkte dig förrän du var ganska nära, för det är deras parningstid nu i juli. På det området har mårdarna samma strategi som rådjuren. De parar sig på sensommaren, men fostren börjar inte utvecklas förrän mitt i vintern (fördröjd fosterutveckling) varefter ungarna föds fram på våren. Du har också fått en fin bild på skogens drottning (hon har inga horn) som tittar fram i grönskan. Ormen skulle jag nog säga är en huggorm. Och ett par trevliga sländor och en skogsgräsfjäril blir ju en fin inramning till det hela. 👍
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Spännande där med fosterutvecklingen - det visste jag inte. Först trodde jag att det var jaga-lek som pågick mellan 2 yngre individer, sedan läste jag på nätet att de parar sig så här års så då tänkte jag att det kunde vara det som det handlade om.
Har även unga hanar horn när det gäller älgar? Jag tyckte den var rätt spenslig i kroppen så jag antog att det kanske var ett ungdjur. Men de kanske har horn redan från start? Älgar på nära håll har jag bara träffat på på Skansen tidigare. Men jag är beredd att hålla med dig om att konungen troligtvis var av honkön 😊, men relativt ung.
Ormen ska jag spana efter fler gånger. Uppfattade det spontant som en huggorm, men tyckte sedan att den hade ljusa fläckar vid huvudet. Men jag kan ha sett fel eftersom den slingrade iväg så fort.
Ja, det var en häftig upplevelse 😊. Nu står ett lodjur högt upp på önskelistan över vad jag vill fota 😊.
"Hornen växer försiktigt fram hos älgkalven under det första levnadsåret, och kan då synas som små bulor. Vid två års ålder syns mindre spetsar, och mellan 6 och 12 års ålder är hornen som störst. Då kan de väga över 18 kilo" läser jag på nätet. 😊
Ja, tjurkalvarna brukar få små men tydliga hornbulor ganska tidigt. Jag tycker nog att älgen på din bild ser ut som en vuxen ko. I så fall kan hon mycket väl ha en eller två kalvar, som du kanske kan försöka få familjebilder på. 🙂
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Bilden ljuger lite, hon ser både större och kraftigare ut på bilden än vad jag uppfattade att hon var i verkligheten. Nu kanske man inte ska jämföra med hästar, men hade hon varit en häst hade jag bedömt att hon närmade sig två-års åldern. Hon såg inte ut att vara fullt "ut-vuxen" eller vad man nu säger om älgar.
Hade hon å andra sidan varit en han så borde hon ha börjat få tydliga horn vid det här laget om min ålders-skattning stämmer 😊. Konungen verkar således vara av kvinnligt kön! 🥰
Hon var både rätt tunn och rätt gänglig i kroppen, jag hann ju iakttaga henne någon minut medan hon först tog sig ner i vattnet och sedan fort tog sig upp igen. Men det är klart att jag kan ha fel. En älg kan säkert vara lite liten i växten, eller vara tunn för att hon har kalvar.
Jag var rätt glad över att hon inte hade kalvar (om det nu stämmer att det var så), för man vill inte hamna allt för nära en älgko med kalvar, eller hamna mellan henne och kalven/kalvarna. Men ett familjeporträtt hade varit drömmen förstås 😊.
Jag har ju som sagt träffat vuxna älgar på Skansen, och uppfattar dem som större. Även om jag mest ägnade mig åt att gosa med en rejält stor älgtjur där…. 🥰 (ja, det får man väl normalt sett inte göra, men det här ligger långt tillbaka i tiden…).
Det känns väl som att jag måste lära mig mer om älgar, så att jag bättre kan skatta deras ålder mm. Vi får se om det blir några naturprogram på TV, eller ett besök i älghägnet ett antal mil härifrån kanske 😊.
Eller så får jag helt enkelt gå ut i skogarna lite oftare och lära känna älgarna på det sättet. Vem vet, kanske kommer hon till det där vattenhålet varje morgon, i så fall skulle jag kunna vara där i gryningen och spionera… 🧐
Men några hornbulor ser hon ju inte ut att ha på bilderna i alla fall (även om de är lite oskarpa), för det vet jag ju hur sådant brukar se ut på andra djurarter.
Återkommer om jag får till ett familjeporträtt 😊, men gissningsvis var det första och enda gången jag träffar på en älg där… 😊.
Kan tillägga att hon står på en sluttning ett par meter ovanför vattenytan på bilden, på väg ner.