Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: allmänt
Läst 62 ggr
Uppkatten
4

Dagens sländor vid vattenhålet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även i dag var det gott om trollsländor vid vattenhålet. Det här tror jag är en Svart ängstrollslända…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4

Det här tror jag också är en Svart ängstrollslända, men en hona. Rätta mig gärna vad gäller arterna om jag har fel…!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
4

Och så gissningsvis en Blodröd ängstrollslända…

Uppkatten
4

En smaragdflickslända kanhända…?

Uppkatten
4

Och så en Blå-grön mosaikslända… 😊

Uppkatten
4

Avslutar med en bild på de köttätande växterna vid vattenhålet… 😊

Carmarino
1

Kan inte hjälpa dig med namnen, men fina bilder.

Visste inte att vi har köttätande växter i Sverige. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
1

Trevligt med trollsländor! 😊 Jättefina bilder! 🙂

Kul med köttätande växter! 🙂 Har nåt svagt minne av jag haft någon som krukväxt, 25-30 år sedan. Har aldrig sett dem i naturen, finns nog inte i Västerbotten (?).

💖🧡💛💚💙💜

Uppkatten
2

#7 Ska visst finnas i hela landet, men sällsynt i fjälltrakterna, läste jag.

Det är ett spännande ställe det där vattenhålet, med Gröna sandjägare, salamandrar, älgar, mårdar, köttätande växter mm. 😊 Man får ha koll så man inte hamnar i magen på någon hungrig växt eller blir tuggad på av en sandjägare 😊. Igår var jag livligt uppvaktad av sländor som ville ha närkontakt. En jättestor brun slända landade på min mage men tyvärr kunde jag inte fota den pga fel objektiv, och den flög iväg igen när jag försökte ta fram mobilen. Även de röda sländorna och de blågröna mosaiksländorna var väldigt sällskapliga.

Sabah
0

#8: Ok, trodde jag bodde för högt upp i landet men då har jag nog inte vistats i de marker de vöxer i! 🙂

Hu, det verkar farligt där! 😱 Hinner du inte försvara dig hinner du kanske fota angriparen i alla fall! 😉😄

💖🧡💛💚💙💜