Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 64 ggr
Rådjurstoken
5

Talgoxe på talg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Talgoxen älskar riktig talg. Den är mycket bättre än talgbollarna man köper i affärerna.

Carmarino
0

Fin bild. Tror nog att alla fåglar föredrar riktig talg. Det är nog mycket fetare än talgbollarna, som dessutom inte lär vara så nyttiga för fåglarna.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Rådjurstoken
2

Tack Carmarino. Ja, talgbollarna man köper är ofta av dålig kvalitet, och fettet i dem är antingen palmolja från skövlad regnskog eller talg från enorma djurfabriker nere på kontinenten där djuren aldrig får se solen eller några gröna blad. Inget jag vill stödja med andra ord. Har man inte turen att få tag i ekologisk hagmarkstalg (som jag hade) så är det bättre att smälta egna "talgbollar" av lika delar smör, ister och kokosfett. Eller helt enkelt hänga upp ett öppnat paket ekologisk bregott i ett träd. Jag har testat, och fåglarna gillade det också. 🙂

Olle