Djurfoto iFokus

Djurfoto

Läst 95 ggr
Rådjurstoken
5

Vintermorgon i Slottsskogen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Solen går sakta upp över Slottsskogen i Göteborg.

Rådjurstoken
4

I helgen var det ännu full vinter här på Västkusten. Gräsänderna i parken hade visserligen ett par dammar med öppet vatten, men de flesta dammarna var frusna.

Rådjurstoken
4

Älgarna i sitt hägn är populära. De ståtliga djuren är mycket vana vid besökare som stannar till och tittar på dem.

Rådjurstoken
4

Här har älgtjuren fått lite kvistar att gnaga på.

Rådjurstoken
4

Kronhjortarna (här en hind) är lite skyggare och inte alltid så lätta att få syn på.

Rådjurstoken
4

Men har man tålamod brukar man förr eller senare hitta dem uppe i bergen eller under träden.

Rådjurstoken
4

Dovhjortarna är lättare att få se, för de verkar känna en stark trygghet i sin flock. De är de enda av våra svenska hjortdjur som har vita fläckar som vuxna.

Rådjurstoken
4

I ett annat av parkens hägn finns renar.

Rådjurstoken
4

Rådjur finns också i Slottsskogen, fast inte i hägn utan frilevande. De är mycket svåra att hålla i hägn och passar inte i djurparker överhuvudtaget. Att de kan bli ganska orädda är en sak, men de är utpräglade flyktdjur som alltid måste ha en fri flyktväg att ta till om de blir oroade. Vilket de lätt blir av minsta lilla ljud.

Rådjurstoken
4

Följer man de stora promenadstråken i Slottsskogen får man så gott som aldrig se rådjur. Om man däremot ger sig ut på de små stigarna ute i periferin under mornar och kvällar, har man goda chanser.

Rådjurstoken
4

I Djurgårdarna finns inte bara hjortdjur, utan även gamla fina lantraser av tamdjur. Till exempel jämtgetter…

Rådjurstoken
4

…och linderödssvin.

Carmarino
0

Så många fina djur du har lyckats hitta i stan. 👍😊

#11: Min favorit bland grisarna. 😍
Fast det är respektingivande djur, som utan problem kan knäcka ett ben eller en arm på en människa om man inte aktar sig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Sabah
0

Så fina bilder! 😊 Alla svenska hjortdjur på samma runda! Trevligt att få se, vi har ju inte kronhjort och dovhjort här, vilka tjusiga horn dovhjorten har! 😊

💖🧡💛💚💙💜

Rådjurstoken
1

Tack Carmarino och Sabah! 🙂

Olle

Tarotstollan
1

Att parkens djur blir omhändertagna förstår jag men hur är det med änderna och de andra vilda fåglarna, är det någon som håller koll på dem om de blir fastfrusna eller skadade på andra vis?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Rådjurstoken
2

Jag tror nog att det finns folk som håller koll. Om inte Djurgårdarnas personal hinner se allt, rör sig ju mycket folk i en stadspark. Varav många är fågelintresserade och har ögonen öppna. Hittar någon en skadad fågel, finns Fågelcentralen inte så långt bort: https://fagelcentralen.se/

Olle

Tarotstollan
0

#16. Bra att veta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!